Konkurrenceankenævnet: Vandselskab må kun finansiere projekter inden for sit ansvarsområde

Lovforslaget forventes at føre til nye muligheder for finansiering af solcelleanlæg på erhvervsejendomme - men rummer også en række begrænsninger.
Den nuværende retsstilling: Tinglysningslovens § 38 sætter begrænsninger
En væsentlig årsag til, at vi ikke ser flere solcelleanlæg blive etableret på eksisterende tagflader, er, at tinglysningslovens regler om pant i selve den faste ejendom spænder ben for finansieringen af solcelleanlæggene.
Tinglysningslovens ejendomsbegreb bygger nemlig på en enhedsgrundsætning, hvilket betyder, at en fast ejendom betragtes som én samlet enhed. Det følger af tinglysningslovens § 38, at bygninger og tilbehør udgør en del af ejendommen, hvis tilbehøret er:
Er disse tre betingelser konkret opfyldt, gribes et solcelleanlæg af ejendommens pant. Lån- og leasinggivere, som ønsker at finansiere solcelleanlægget, vil dermed være afskåret fra at få (særskilt) pant i solcelleanlægget, at gøre ejendomsforbehold gældende mv.
De gældende regler giver således anledning til udfordringer, når et solcelleanlæg – som opfylder ovenstående tre betingelser – ønskes finansieret gennem en anden finansieringskilde end den, der har pant i selve ejendommen, idet finansieringen i disse situationer ikke kan sikres ved pant eller anden særskilt ret i selve solcelleanlægget.
Formålet med den forslåede bestemmelse i VE-lovens § 15 er derfor at give mulighed for at finansiere opstilling af solcelleanlæg med andre finansieringsformer end realkreditfinansiering, såsom leasing.
Det nye lovforslag: En specifik undtagelsesbestemmelse for solcelleanlæg på erhvervsbygninger
Den foreslåede § 15 i VE-loven udgør en specifik undtagelse til tinglysningslovens § 38, der skal muliggøre, at solcelleanlægsejere (eksempelvis leasinggivere og ejendomsforbeholdssælgere) kan forbeholde særskilt ret over et solcelleanlæg, der etableres på erhvervsbygninger, og som er tilsluttet det kollektive elnet.
Ved at forbeholde sig særskilt ret over solcelleanlægget bliver solcelleanlægget ikke omfattet af pant i den faste ejendom, hvilket dermed giver leasinggiver mulighed for at borttage solcelleanlægget, hvis leasingtager eller køber misligholder aftaleforholdet, ligesom solcelleanlægsejerens ret består i tilfælde af tvangsauktion.
Solcelleanlægsejerens mulighed for at forbeholde sig særskilt ret over solcelleanlægget forudsætter dog, at en række betingelser er opfyldt:
Eksisterende pant- og udlægshavere kan nægte samtykke, hvis etableringen vil være forbundet med "væsentlige kreditmæssige risici" for pant- eller udlægshaver, eller "manglende overholdelse af den finansielle lovgivning" for panthaver. Pant- eller udlægshaver skal tage stilling til en fyldestgørende anmodning inden for en frist på 30 dage.
Vores bemærkninger
Ved at give solcelleanlægsejer mulighed for at forbeholde sig ejendomsret til anlægget, får (erhvervs)bygningsejere adgang til nye finansieringsmuligheder af sådanne anlæg. Lovforslag L 168 er dermed - i nogle tilfælde - med til at løse den nuværende udfordring om begrænsede finansieringsmuligheder, da solcelleanlæg på taget af en bygning gribes af ejendommens pant, som regeringen identificerede i sin solcellestrategi fra maj 2024. I vores Insight fra juni 2024 har vi dykket ned i og opsummeret solcellestrategien.
Hvis du er enten solcelleanlægs- eller bygningsejer bør du dog være opmærksom på, at den foreslåede ordning i lovforslagets nuværende forfatning ikke er uden grænser, eksempelvis i relation til:
Nedenfor har vi sammenfattet et foreløbigt overblik:
Lovforslag L 168 indebærer også, at eksisterende pant- eller udlægshaver (som er omfattet af lov om finansiel virksomhed eller lov om forsikringsvirksomhed) forud for opsætningen skal samtykke til, at der forbeholdes særskilt ret over solcelleanlægget. Tilfælde, hvor pant- eller udlægshaver berettiget kan nægte sit samtykke, vil eksempelvis omfatte:
I lovforslaget understreges det, at vurderingen af, om pant- eller udlægshaver berettiget kan nægte at give sit samtykke "altid vil være en konkret vurdering i den enkelte sag", og skal ske på baggrund af saglige og relevante kriterier. Pant- eller udlægshaver bør derfor søge juridisk sparring, hvis pant- eller udlægshaver anmodes om sin stillingtagen.
Lovforslag L 168 skal 1. behandles i Folketinget den 20. marts 2025, og forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.