Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nye EU-regler om kunstig intelligens

Kromann Reumert
26/05/2021
Nye EU-regler om kunstig intelligens
Kromann Reumert logo
Europa-Kommissionen har den 21. april 2021 fremlagt sit forslag til forordning om kunstig intelligens. Forslaget udspringer af Kommissionens initiativ om en europæisk strategi for kunstig intelligens. Læs med her, og bliv klogere på forslagets indhold.

Forslaget i korte træk  

Europa-Kommissionens forslag til forordning om kunstig intelligens skal gennem fastsættelsen af høje standarder skabe nye globale normer for brugen af kunstig intelligens i EU. Reglerne har til formål at sikre borgernes tillid til kunstig intelligens gennem regler, der beskytter borgernes grundlæggende rettigheder og sikkerhed. Fleksible og forholdsmæssige rammer skal tage højde for de specifikke risici, der er forbundet med systemer med kunstig intelligens. Samtidig skal en teknologineutral definition af kunstig intelligens gøre de nye regler fremtidssikrede og styrke investeringer, innovation og udbredelse af kunstig intelligens i EU.


Forordningsforslaget berører ikke databeskyttelsesforordningen, som fuldt ud vil finde anvendelse for systemer, der understøtter kunstig intelligens, og hvor der sker behandling af personoplysninger.


Overtrædelse af reglerne i forordningen om kunstig intelligens vil kunne medføre administrative bøder på op til 6 % af virksomhedens samlede globale omsætning.

Hvad er kunstig intelligens?

Kunstig intelligens defineres i forslaget som:


"[…] software that is developed with one or more of the techniques and approaches listed in Annex I and can, for a given set of human-defined objectives, generate outputs such as content, predictions, recommendations, or decisions influencing the environments they interact with".


Kunstig intelligens omfatter blandt andet maskinlæring, logiske og videnbaserede tilgange, herunder logisk programmering og ekspertsystemer.


Hvilke aktører er omfattet af forslaget?

Leverandører, importører og distributører samt brugere (private virksomheder og offentlige institutioner) er alle underlagt forordningens anvendelsesområde, og de betegnes samlet som operatører. Private eller ikke-professionelle aktører er ikke omfattet af forslaget.


En risikobaseret tilgang

Systemer, der betragtes som en klar trussel mod EU-borgere, vil blive forbudt. Det omfatter blandt andet systemer, der gør det muligt for en regering at indføre sociale pointsystemer (såkaldt "social scoring", som f.eks. anvendes i Kina) og systemer eller applikationer med kunstig intelligens, der manipulerer menneskers adfærd, eksempelvis legetøj med indbyggede taleassistenter, der tilskynder børn til farlig adfærd.

Med udgangspunkt i en risikobaseret tilgang tillader forordningen højrisikosystemer på det europæiske marked under overholdelse af visse obligatoriske krav til systemernes indretning og design. Det omfatter blandt andet krav i relation til data og datastyring, dokumentation, logning, gennemsigtighed og formidling af information til brugere, samt robusthed, nøjagtighed og sikkerhed. Desuden pålægges brugere af højrisikosystemerne en række krav til menneskelig kontrol og overvågning.


Systemer, der udgør en høj risiko for fysiske personers helbred, sikkerhed eller fundamentale rettigheder, klassificeres som højrisikosystemer. Klassificeringen af et system som "højrisiko" er baseret på systemets tilsigtede formål i tråd med den eksisterende lovgivning om produktsikkerhed. Derfor afhænger klassificeringen højrisiko ikke kun af systemets funktion, men også af det specifikke formål og de metoder, som systemet bruges til.

Tilsyn

EU-Kommissionen foreslår, at de nationale kompetente markedsovervågningsmyndigheder fører tilsyn med de nye regler, mens oprettelsen af et europæisk udvalg for kunstig intelligens vil lette gennemførelsen heraf samt fremme udviklingen af standarder for kunstig intelligens. Desuden skal EU-Kommissionen og medlemslandene tilskynde og facilitere frivillige adfærdskodekser for systemer med kunstig intelligens, der ikke befinder sig i højrisikokategorien, samt "regulatoriske sandkasser", der skal fremme ansvarlig innovation.

Næste skridt


Europa-Parlamentet og medlemsstaterne skal vedtage Europa-Kommissionens forslag gennem den almindelige lovgivningsprocedure. Sideløbende samarbejder Kommissionen med EU-medlemslandene om at gennemføre en række koordinerede foranstaltninger.

 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
10/04/2024
Øvrige, Compliance
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
09/04/2024
EU-ret, Øvrige, Medieret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
26/04/2024
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
26/04/2024
Persondata, Immaterialret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted