Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ny vejledning fra Datatilsynet om direkte markedsføring

Ny vejledning fra Datatilsynet om direkte markedsføring
IUNO logo
Størstedelen af markedsføringsaktiviteter er datadrevne. Markedsføring er eksempelvis datadrevet, når aktiviteten bruger personoplysninger eller er målrettet specifikke modtagere. Når det er tilfældet, gælder databeskyttelsesreglerne. Datatilsynet har nu udarbejdet en vejledning, der afklarer forskellige spørgsmål, som kan opstå som led i virksomheders markedsføringsaktiviteter.

”Direkte markedsføring” er kommerciel kommunikation, der direkte og individuelt henvender sig til en bestemt person. Det kan tage mange former, for eksempel ved brug af e-mail, post, telefonopkald, online reklamer eller anden markedsføring på sociale medier.


Ifølge Datatilsynet kan andre behandlingsaktiviteter også være direkte markedsføring. Det er tilfældet for de behandlingsaktiviteter, som gør det muligt for virksomheder at kontakte bestemte personer. Eksempler på det er, når virksomheder indsamler oplysninger, udvælger modtagere fra datasæt, deler oplysninger eller foretager profilering med henblik på at rette henvendelse.

Stil de rigtige spørgsmål

Før virksomheder iværksætter markedsføringsaktiviteter, er det først vigtigt at undersøge:


  • Hvilke oplysninger der er nødvendige
  • Hvilke kategorier af oplysninger der skal behandles
  • Hvilke markedsføringsaktiviteter der skal udføres

Når det er klarlagt, skal virksomheder overveje behandlingsgrundlaget. Som udgangspunkt er de primære behandlingsgrundlag enten samtykke eller legitim interesse. Et samtykke skal altid være frivilligt, specifikt, informeret og udtryk for en utvetydig viljestilkendegivelse. Legitim interesse skal altid være specifikt defineret og være udtryk for en reel og aktuel interesse.


Uanset hvilket af de to behandlingsgrundlag der er tale om, skal grundlaget dokumenteres. Detaljegraden afhænger af, om der er tale om en indgribende markedsføringsaktivitet eller ej. Indgribende markedsføring kan være profilering med henblik på målrettet markedsføring.

IUNO mener

Datadrevne markedsføringsaktiviteter skal planlægges i detaljer. Selvom markedsføringsaktiviteterne overholder databeskyttelsesreglerne, skal det også dokumenteres. Dokumentationen skal afspejle de forskellige overvejelser, som virksomheder har foretaget. Kravene er strengere, når markedsføringsaktiviteten omfatter særlige kategorier af personoplysninger, som helbredsoplysninger eller lignende.


IUNO anbefaler af den grund, at virksomheder har klare planer for tilrettelæggelsen af markedsføringsaktiviteter. Hvis der ikke er styr på dokumentationen, kan det i sig selv resultere i, at databeskyttelsesreglerne ikke er overholdt under alle omstændigheder. Udover databeskyttelsesreglerne, skal virksomheder selvfølgelig også være opmærksomme på en række andre regelsæt. Det kan være markedsføringsloven, CVR-loven, cookie-reglerne eller forbrugeraftaleloven.


[Datatilsynets vejledning om direkte markedsføring af juni 2023]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvornår har I sidst ført tilsyn med jeres databehandlere?
Hvornår har I sidst ført tilsyn med jeres databehandlere?
20/02/2024
Persondata
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Implementeringen af NIS2-direktivet bliver forsinket
Implementeringen af NIS2-direktivet bliver forsinket
20/02/2024
Compliance, EU-ret, Persondata
AI-forordningen er endelig på plads – hvad nu?
AI-forordningen er endelig på plads – hvad nu?
19/02/2024
Persondata, EU-ret
Hvordan skal man beskattes som influencer?
Hvordan skal man beskattes som influencer?
20/02/2024
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
19/02/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted