Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ny vejledning fra Datatilsynet om direkte markedsføring

Ny vejledning fra Datatilsynet om direkte markedsføring
IUNO logo
Størstedelen af markedsføringsaktiviteter er datadrevne. Markedsføring er eksempelvis datadrevet, når aktiviteten bruger personoplysninger eller er målrettet specifikke modtagere. Når det er tilfældet, gælder databeskyttelsesreglerne. Datatilsynet har nu udarbejdet en vejledning, der afklarer forskellige spørgsmål, som kan opstå som led i virksomheders markedsføringsaktiviteter.

”Direkte markedsføring” er kommerciel kommunikation, der direkte og individuelt henvender sig til en bestemt person. Det kan tage mange former, for eksempel ved brug af e-mail, post, telefonopkald, online reklamer eller anden markedsføring på sociale medier.


Ifølge Datatilsynet kan andre behandlingsaktiviteter også være direkte markedsføring. Det er tilfældet for de behandlingsaktiviteter, som gør det muligt for virksomheder at kontakte bestemte personer. Eksempler på det er, når virksomheder indsamler oplysninger, udvælger modtagere fra datasæt, deler oplysninger eller foretager profilering med henblik på at rette henvendelse.

Stil de rigtige spørgsmål

Før virksomheder iværksætter markedsføringsaktiviteter, er det først vigtigt at undersøge:


  • Hvilke oplysninger der er nødvendige
  • Hvilke kategorier af oplysninger der skal behandles
  • Hvilke markedsføringsaktiviteter der skal udføres

Når det er klarlagt, skal virksomheder overveje behandlingsgrundlaget. Som udgangspunkt er de primære behandlingsgrundlag enten samtykke eller legitim interesse. Et samtykke skal altid være frivilligt, specifikt, informeret og udtryk for en utvetydig viljestilkendegivelse. Legitim interesse skal altid være specifikt defineret og være udtryk for en reel og aktuel interesse.


Uanset hvilket af de to behandlingsgrundlag der er tale om, skal grundlaget dokumenteres. Detaljegraden afhænger af, om der er tale om en indgribende markedsføringsaktivitet eller ej. Indgribende markedsføring kan være profilering med henblik på målrettet markedsføring.

IUNO mener

Datadrevne markedsføringsaktiviteter skal planlægges i detaljer. Selvom markedsføringsaktiviteterne overholder databeskyttelsesreglerne, skal det også dokumenteres. Dokumentationen skal afspejle de forskellige overvejelser, som virksomheder har foretaget. Kravene er strengere, når markedsføringsaktiviteten omfatter særlige kategorier af personoplysninger, som helbredsoplysninger eller lignende.


IUNO anbefaler af den grund, at virksomheder har klare planer for tilrettelæggelsen af markedsføringsaktiviteter. Hvis der ikke er styr på dokumentationen, kan det i sig selv resultere i, at databeskyttelsesreglerne ikke er overholdt under alle omstændigheder. Udover databeskyttelsesreglerne, skal virksomheder selvfølgelig også være opmærksomme på en række andre regelsæt. Det kan være markedsføringsloven, CVR-loven, cookie-reglerne eller forbrugeraftaleloven.


[Datatilsynets vejledning om direkte markedsføring af juni 2023]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Ret til indsigt i oplysninger på utilsigtet modtager
Ret til indsigt i oplysninger på utilsigtet modtager
11/11/2024
Persondata
Meta giver brugerne flere valgmuligheder
Meta giver brugerne flere valgmuligheder
18/11/2024
Persondata
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
19/11/2024
Persondata, Compliance
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted