Selvom Ringsted Kommune ikke var orienteret om en klage, blev kommunen idømt en økonomisk sanktion for at have indgået kontrakt, mens en klage havde (automatisk og midlertidig) opsættende virkning. Klagen over tildeling skete inden for standstill-perioden, men Ringsted Kommune modtog ikke orientering om klagen, før dagen efter standstill-perioden var udløbet, hvor kontrakten var indgået.
FORSINKET ORIENTERING OM KLAGE
Ringsted Kommune udbød rengøringsydelser som et begrænset udbud efter Udbudsdirektivet. Kontrakten var 4-årig og havde en forventet værdi på 120 millioner kr. Ringsted Kommune modtog 5 tilbud og tildelte kontrakten til Servicefirmaet Renell A/S. Efter underretning til alle tilbudsgivere afventede Ringsted Kommune - som man jo skal - udløbet af standstill-perioden, og dagen efter indgik kommunen kontrakt.
Rengoering.com havde imidlertid indgivet klage til Klagenævnet for Udbud dagen inden kontraktindgåelsen og dermed inden for standstill-perioden. Klagen var derfor automatisk tillagt midlertidig opsættende virkning. Det kunne Ringsted Kommune blot ikke vide, da kommunen ikke samtidig med klageindgivelsen modtog orientering herom, hvilket der ellers er krav om i håndhævelsesloven. Klagen indeholdt oplysning om, at Ringsted Kommune samtidig med Klagenævnet for Udbud ville modtage en kopi af klagen, men denne kopi blev dog først fremsendt med e-mail dagen efter.
Ringsted Kommune indgik derfor kontrakt med Servicefirmaet Renell A/S uvidende om, at en klage fra Rengoering.com var indgivet og havde opsættende virkning.
KONTRAKTINDGÅELSE PÅ TRODS AF KLAGE MED OPSÆTTENDE VIRKNING
Rengoering.com valgte at indbringe kontraktindgåelsen for Klagenævnet for Udbud som led i den allerede indgivne klage. Klagenævnet for Udbud vurderede i den forbindelse, at aftalen var indgået i strid med håndhævelsesloven, da den var indgået, mens klagen havde opsættende virkning. Det var derfor ikke afgørende, at fejlen udsprang af Rengoering.com's manglende orientering af Ringsted Kommune. Forholdet førte dog ikke til, at kontrakten kunne erklæres for uden virkning, da de øvrige klagepunkter ikke blev taget til følge, hvorfor sanktionen, efter Klagenævnets vurdering, ville være uproportional. Og det er svært at være uenig i.
Klagenævnet for Udbud argumenterede i kendelsen for, at den manglende underretning af Ringsted Kommune ikke skulle tillægges betydning, da Ringsted Kommune relativt enkelt kunne sikre sig, at der ikke var indgivet klage ved at kontakte Klagenævnet for Udbud inden kontraktindgåelse.
På grund af overtrædelsens undskyldelige karakter og sagens forløb, fandt Klagenævnet det ikke forsvarligt at foretage en sædvanlig beregning af den økonomiske sanktion. Klagenævnet fastsatte herefter den økonomiske sanktion til 25.000 kr. svarende til minimumsbeløbet for en økonomisk sanktion, der kan udgøre op til 10 mio. kr., og normalt ville have udgjort 3 % af kontraktværdien på forventet 120 mio. kr.
FREMTIDIG BETYDNING
Ringsted Kommune indgik kontrakten i god tro straks efter standstill‐periodens udløb - og det kan der nogen gange både være behov for eller planlagt efter. Det må dog i sådanne situationer klart anbefales at kontakte Klagenævnet for Udbud og få afklaret, om der eventuelt er indgivet klager over udbuddet. Det bør også være processen efter offentliggørelse af en bekendtgørelse om forudgående gennemsigtighed efter håndhævelseslovens § 4 ("profylaksebekendtgørelser"), der ifølge Klagenævnet for Udbuds praksis de facto også indeholder en model med midlertidig opsættende virkning. Indgås kontrakten først flere dage eller uger efter standstill-periodens udløb, er det derimod vores opfattelse, at kontakt til Klagenævnet for Udbud om eventuelle klager nok vil være unødvendig, idet nævnets ekspeditionstid for klagemodtagelse sjældent er mere end et par dage.
Læs kendelsen
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →