Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ny vejledning om konkurrencefremmende tiltag i udbud af affaldsforbrænding

Kromann Reumert
03/07/2024
Ny vejledning om konkurrencefremmende tiltag i udbud af affaldsforbrænding
Kromann Reumert logo
Forsyningstilsynet har offentliggjort en ny vejledning om konkurrencefremmende tiltag til brug for udbud af affaldsforbrænding. Vejledningen er udarbejdet med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 45 f, stk. 1, og har som overordnet formål at fremme konkurrencen og understøtte kommunernes udbud af opgaver vedrørende behandling af forbrændingsegnet affald.

Baggrund

Folketinget indgik den 16. juni 2020 en bred politisk aftale om 'Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulært økonomi', hvori man blandt andet ville fjerne kommunernes ret til - efter in-house reglen - at få behandlet forbrændingsegnet husholdningsaffald på forbrændingsanlæg, som er helt eller delvist ejet af kommunen selv. Indholdet af denne politiske aftale blev vedtaget lovgivningsmæssigt i 2023 med en ændring af miljøbeskyttelsesloven. Herefter er det efter miljøbeskyttelseslovens § 45 e nu hovedreglen, at alle kommuner (herunder de kommunalt ejede forsyningsselskaber) skal have udbudt opgaven om behandling af forbrændingsegnet affald og indgået kontrakt herom med virkning senest fra den 1. juli 2025.


Som en del af den nye lovgivning blev det også fastsat, at Forsyningstilsynet skulle udarbejde konkurrencefremmende tiltag og en vejledning til kommunerne. Herudover skal Forsyningstilsynet føre det efterfølgende tilsyn med, at kommunerne overholder reglerne.


Det er med afsæt heri, at Forsyningstilsynet nu har udarbejdet vejledningen om konkurrencefremmende tiltag.


Vejledningens indhold

Forsyningstilsynet fastsætter syv konkurrencefremmende tiltag, og vejledningen indeholder en beskrivelse af indholdet af tiltagene og hvornår i udbudsprocessen, kommunerne bør bruge dem. Derudover indeholder vejledningen også en række anbefalinger til, hvordan Forsyningstilsynet mener, at kommuner kan fremme konkurrencen om opgaverne om behandling af forbrændingsegnet affald, og vejledningen indeholder løbende henvisninger til relevante vejledninger om udbud fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Forsyningstilsynet har i den forbindelse især fokus på brugen af markedsdialog i udbudsprocessen. Til sidst indeholder vejledningen også et afsnit om Forsyningstilsynets tilsyn med kommunernes overholdelse af det nye regelsæt. 


Konkurrencefremmende tiltag

Det helt centrale i vejledningen er Forsyningstilsynets syv konkurrencefremmende tiltag, som Forsyningstilsynet har kategoriset som følger:


  1. Interessekonflikter
  2. Markedsdialog
  3. Affaldsmængder
  4. Kontraktlængder
  5. Transport
  6. Miljø og klima
  7. Øvrige krav og kriterier (en positivliste med de krav og evalueringskriterier, som Forsyningstilsynet vurderer, frit kan stilles uden forudgående inddragelse i markedsdialog og uden indberetning til Forsyningstilsynet)


Fælles for de konkurrencefremmende tiltag er, at der opstilles en række retningslinjer for kommunernes udbud, som kommunerne bør følge, medmindre en afvigelse fra tiltagene sagligt kan begrundes. Tiltagene er for nuværende ikke obligatoriske for kommunerne at følge, men afvigelser fra tiltagene skal indberettes til Forsyningstilsynet med en saglig begrundelse for afvigelsen. Tiltagene er dermed grundlæggende er baseret på et 'følg eller forklar'-princip.


De konkurrencefremmende tiltag, der vedrører interessekonflikter og markedsdialog, vedrører selve udbudsprocessen. De resterende tiltag stiller derimod også visse krav til, hvordan ordregiverne bør udarbejde kontraktgrundlaget. 


Til illustration beskrives kort indholdet af ét af de syv konkurrencefremmende tiltag:


Eksempel: Affaldsmængder


Kommunerne bør dele udbuddet op i delkontrakter à maksimalt 20.000 tons affald per år. Det bør ligeledes være muligt at have mere end én vinder af udbuddet. Forsyningstilsynet angiver i den forbindelse, at en højere affaldsmængde end 20.000 ton kan anvendes, såfremt markedsdialogen viser, at dette kan øge konkurrencen eller ikke reducerer konkurrencen. Såfremt kommunen udbyder delkontrakter med en højere affaldsmængde end 20.000 ton per år, vil dette være en afvigelse fra det konkurrencefremmende tiltag, som skal indberettes. 


Forsyningstilsynets håndhævelsesmuligheder

Vejledningen indeholder også et afsnit om Forsyningstilsynets tilsyn med kommunernes overholdelse af de konkurrencefremmende tiltag. 


For udbud, hvor de konkurrencefremmende tiltag er blevet fraveget, og dette ikke er indberettet, kan Forsyningstilsynet meddele den pågældende kommune påbud om indberetning.


Efter miljøbeskyttelseslovens § 45 g, stk. 2, har Forsyningstilsynet mulighed for at udstede påbud til kommuner om at bringe en kontrakt om behandling af forbrændingsegnet affald til ophør, når: 


  1. kommunen ikke har fulgt de konkurrencefremmende tiltag, og 
  2. ikke har indberettet en saglig begrundelse for at afvige fra de konkurrencefremmende tiltag, samt
  3. aftalen er indgået med et affaldsforbrændingsanlæg, som kommunen ejer helt eller delvist


Det betyder også, at Forsyningstilsynet for nuværende ikke har kompetence til at udstede et påbud til en kommune om at bringe en kontrakt til ophør i andre tilfælde, end hvor kontrakten er tildelt et anlæg, som kommunen selv ejer – eller i øvrigt har andre håndhævelsesmuligheder ved kommunernes manglende overholdelse af de konkurrencefremmende tiltag. 


Vores bemærkninger

Selvom vejledningens anvendelsesområde kun omfatter en meget specifik type udbud, er vejledningen dog alligevel vigtig for de aktører – på begge sider af bordet – der er aktive i affaldssektoren. Vejledningen udstikker nogle retningslinjer og pligter, som både ordregivere og tilbudsgivere med fordel kan orientere sig i, så man ved, hvad man skal være opmærksom på ved udformningen af udbuddene, og hvad der kan forventes fremadrettet.  


Forsyningstilsynet har til hensigt løbende at opdatere vejledningen og forbedre de konkurrencefremmende tiltag på baggrund af udviklingen i markedet, herunder de indberetninger og henvendelser, som Forsyningstilsynet kommer til at modtage fra kommunerne. Samtidig oplyser Forsyningstilsynet, at det vil offentliggøre afgørelser om, hvorvidt kommunernes begrundede årsager til at fravige en eller flere af de konkurrencefremmende tiltag vurderes at være saglige eller ikke saglige. Det bliver derfor spændende at følge udviklingen på området, samt hvorvidt dette er noget, som vil blive udbredt til andre typer udbud på sigt. 


Samtidig kan det også bemærkes, at ændringen af miljøbeskyttelsesloven ikke giver Forsyningstilsynet kompetence til at påse kommunernes overholdelse af udbudsreglerne. Ligesom kommunernes eventuelle tilsidesættelse af de konkurrencefremmende tiltag ikke i sig selv udgør en overtrædelse af udbudsreglerne.


Læs Forsyningstilsynets vejledning om konkurrencefremmende tiltag til brug for udbud af affaldsforbrænding af 15. maj 2024.


Siden offentliggørelsen af vejledningen har Forsyningstilsynet opdateret deres hjemmeside med svar på ofte stillede spørgsmål, som kan findes her: Svar på ofte stillede spørgsmål af 31. maj 2024.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Udbuddets snubletråde: Når små fejl får store følger
Udbuddets snubletråde: Når små fejl får store følger
18/06/2024
Udbud
Ordregiver overgik uberettiget til udbud med forhandling, men de tildelte og allerede indgåede delaftaler kunne ikke erklæres for uden virkning
Ordregiver overgik uberettiget til udbud med forhandling, men de tildelte og allerede indgåede delaftaler kunne ikke erklæres for uden virkning
18/06/2024
Udbud
Komplekse og omfangsrige udbud øger risikoen for fejl – på begge sider af bordet
Komplekse og omfangsrige udbud øger risikoen for fejl – på begge sider af bordet
21/06/2024
Udbud
Ordregiver var berettiget til at indhente nye referencer efter tilbudsfristen, selvom der var tale om et mindstekrav
Ordregiver var berettiget til at indhente nye referencer efter tilbudsfristen, selvom der var tale om et mindstekrav
01/07/2024
Udbud
Tredje gang er lykkens gang… kreativitet belønnes
Tredje gang er lykkens gang… kreativitet belønnes
28/06/2024
Udbud
Hurtigtest af grænserne for direkte tildeling i krisetider
Hurtigtest af grænserne for direkte tildeling i krisetider
05/07/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted