Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nu kan kommuner indgå aftaler med grundejerne om snerydning på private fællesveje

Bech Bruun
26/04/2022
Nu kan kommuner indgå aftaler med grundejerne om snerydning på private fællesveje
Bech Bruun logo
I begyndelsen af 2022 fremsatte transportministeren et lovforslag om ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje. Lovforslaget blev vedtaget den 21. april 2022 af et flertal af Folketingets partier. Ændringerne til privatvejsloven giver hjemmel til, at kommunerne kan genoptage en hidtidig praksis, hvor kommunen indgår en aftale med grundejere om vintervedligeholdelses- og renholdelsesopgaver på private fællesveje.

Aftaler mellem kommunen og grundejer om vintervedligeholdelse og renholdelse

Vintervedligeholdelse og renholdelse af private fællesveje i byer og villakvarterer er en af de forpligtelser, der følger med ved at være grundejer af sådanne veje.


Der er hjemmel i privatvejsloven til, at kommunen kan overtage forpligtelsen og udføre arbejdet på grundejernes regning. Det har tidligere været praksis i nogle af landets kommuner, at kommunen aftalte med visse grundejere, at kommunen, mod betaling, udførte vintervedligeholdelses- og renholdelsesopgaver på private fællesveje for grundejernes regning. De aftaler har også været omtalt som såkaldte serviceordninger. Der var således ikke tale om en myndighedsbeslutning, men om en aftale.


Der var ikke hjemmel i privatvejsloven til at indgå sådanne aftaler, og Ankestyrelsen fandt i 2017, at der heller ikke var hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne, hvorefter de berørte kommuner måtte opsige aftalerne.


Med de nye ændringer til privatvejsloven indføres der hjemmel til, at kommunerne kan indgå aftaler med grundejerne af private fællesveje om, at kommunen, mod betaling, kan udføre de vintervedligeholdelses- og renholdelsesopgaver, som fremgår af privatvejsloven. Det omfatter blandt andet at rydde sne, og at der træffes foranstaltninger mod glat føre på vejen. Såfremt kommunen indgår sådanne aftaler, er det et krav, at kommunen sikrer, at arbejdet udføres billigst muligt. Af bemærkningerne til lovændringerne fremgår det, at det skal ske ved at indhente tre tilbud, medmindre udbudslovgivningen foreskriver en anden fremgangsmåde eller andet er aftalt.


Endelig har Folketinget rettet en henvisning i § 31, der henviste til de forkerte bestemmelser i vejloven.


De nye regler træder i kraft den 1. maj 2022.


Bech-Bruuns kommentarer

Kommunerne skal med de nye regler være opmærksomme på, at der alene kan indgås aftaler om de opgaver, som kommunen har bestemt, skal udføres efter privatvejslovens § 79. Hvis kommunen ikke har truffet en sådan § 79-beslutning, kan der ikke indgås aftale. Kommunen vil heller ikke kunne udføre ekstraopgaver eller opgaver svarende til et serviceniveau, der ligger over det, som kommunen selv har bestemt i § 79-beslutningen.


Endelig skal kommunen huske at sikre en konkurrenceudsættelse af opgaven, så grundejerne får opgaven løst til den bedst mulige pris.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Høring om ændring af kontantreglen: 1.000-kronesedlen kan afvises
Høring om ændring af kontantreglen: 1.000-kronesedlen kan afvises
21/03/2024
Øvrige
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
10/04/2024
Øvrige, Compliance
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
09/04/2024
EU-ret, Øvrige, Medieret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted