Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Medarbejders opslag på Facebook resulterede i en saglig opsigelse

Focus Advokater
14/08/2018
Medarbejders opslag på Facebook resulterede i en saglig opsigelse
Østre Landsret har fornyeligt taget stilling til, om en bortvisning begrundet i en medarbejders opslag på Facebook var berettiget.


Sagens forløb


Medarbejderen var ansat som serviceagent for SAS i Københavns Lufthavn. I forbindelse med en hjemrejse fra en ferie, hvor han rejste på SAS-medarbejderbillet, lagde medarbejderen et opslag ud på sin offentlige Facebook-profil med ordlyden: "Hvem har morgenvagten i dag I SAS?", hvorefter en kollega kommenterede: "Pa vej in flu mm ven? Hva så? Hit me with something". Til dette svarede medarbejderen: "Hehe det skal helst være en pige du går ikke rundt med din taske Har købt 3 kartoner smøger. Og skal bruge en til og tage de 2 igennem tolden som er på job… Men kan lige skrive når jeg er landet for at høre hvor i stationen du er". Medarbejderens nærmeste overordnede blev orienteret om opslaget, og straks efter landingen ringede hun til medarbejderen og orienterede ham om, at han var suspenderet på baggrund af opslaget. Han blev samtidig indkaldt til en tjenstlig samtale. Kort tid efter slettede medarbejderen opslaget. Under den tjenstlige samtale, der blev afholdt nogle dage senere, blev medarbejderen bortvist med øjeblikkelig virkning.

Under retssagen blev der fra SAS’ side anført, at der for medarbejdere i SAS gælder særlige regler om opførslen på de sociale medier. Den såkaldte ”SAS Code of Conduct”. Af disse regler fremgår det, at medarbejdere er personligt ansvarlig for, hvad de skriver på de sociale medier (min oversættelse). Herudover gælder der i Københavns Lufthavn særlige retningslinjer for brug af medarbejderes ID-kort, og opslaget indebar en opfordring til en kollega om at overtræde disse retningslinjer. På den anden side anførte medarbejderens faglige organisation, at opslaget var ment sarkastisk, samt at det i opslaget beskrevne aldrig fandt sted. Derudover anførte de, at han efterfølgende fik nyt job hos et andet luftfartsselskab i Københavns Lufthavn, hvilket betød, at han ikke kunne betragtes som en sikkerhedsmæssig eller toldmæssig risiko.


Rettens afgørelse


Landsretten fandt på baggrund af sagens omstændigheder, at opslagets ordlyd indebar en så grov tilsidesættelse af såvel ”SAS Code of Conduct” som selskabets politik for de ansattes adfærd på de sociale medier, at det havde været egnet til at skade SAS’ omdømme alvorligt, og dermed også indebar en krænkelse af medarbejderens loyalitetspligt. Der blev lagt vægt på, at opslaget ikke fremstod som en spøg, idet af flere læseres kommentarer fremgik, at de misforstod opslaget. Medarbejderen havde derfor ved sin adfærd misligholdt sit ansættelsesforhold i et sådant omfang, at det ville have været rimeligt begrundet at opsige ham fra stillingen i SAS Ground Handling Denmark A/S. Landsretten mente dog ikke, at bortvisningen havde været berettiget, særligt henset til, at medarbejderen igennem sin mangeårige ansættelse aldrig tidligere havde modtaget påtaler.

 

Focus Advokater bemærker

Landsrettens dom giver anledning til at bemærke, hvor vigtigt det er, at arbejdsgivere sørger for at have skriftlige retningslinjer, der regulerer medarbejdernes adfærd på de sociale medier. Som det fremgår af sagen, vil en overtrædelse af interne retningslinjer om medarbejderes adfærd på sociale medier have betydning ved vurderingen af, om en bortvisning eller en opsigelse på baggrund af adfærd på de sociale medier er berettiget.

 

Har du brug for råd og vejledning vedrørende opsigelse eller andet inden for ansættelses- og arbejdsforhold, er du altid velkommen til at kontakte Focus Advokaters team for ansættelsesret.

 

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Regeringens lovprogram 2024/2025
Regeringens lovprogram 2024/2025
14/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Dom om opsigelse efter 120-dages-reglen
Dom om opsigelse efter 120-dages-reglen
19/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Ingen forskelsbehandling ombord på flyveren
Ingen forskelsbehandling ombord på flyveren
18/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Lovforslag om kønsfordeling i visse børsnoterede selskaber er nu 1. behandlet
Lovforslag om kønsfordeling i visse børsnoterede selskaber er nu 1. behandlet
27/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Knap 170.000 kr. til medarbejder efter seksuel chikane
Knap 170.000 kr. til medarbejder efter seksuel chikane
12/12/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Kønsbalanceloven er nu vedtaget
Kønsbalanceloven er nu vedtaget
19/12/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted