En ansat i et teleselskab blev bortvist efter misbrug af selskabets interne systemer for at skaffe sig fortrolige kundeoplysninger, i forbindelse med, at hans søns mobiltelefon var blevet stjålet. Byretten kom frem til, at bortvisningen var berettiget.
Medarbejderen truede med at politianmelde kunden, der brugte telefonen
I forbindelse med, at teknikeren uretmæssigt var kommet i besiddelse af navn og adresse på den person, som nu anvendte sønnens mobiltelefon, kontaktede teknikeren vedkommende og oplyste, at hvis mobiltelefonen blev returneret til teleselskabet, ville forholdet ikke blive anmeldt til politiet. Henvendelse til kunden skete i arbejdstiden, og kunden opfattede, at henvendelsen skete på vegne af teleselskabet.
Kundeklagen
Kunden, som i øvrigt havde købt telefonen på lovlig vis, klagede til teleselskabet. I den forbindelse erkendte teknikeren, at han havde skaffet sig de fortrolige kundeoplysninger fra selskabets interne systemer. Teknikeren, som havde været ansat i 11 år uden påtaler eller advarsler, blev som følge heraf bortvist.
Ingen interne retningslinjer
Teknikerens advokat gjorde gældende, at bortvisningen var uberettiget, idet der ikke var skriftlige retningslinjer for brug af selskabets interne systemer. Teknikeren burde derfor alene have fået en skriftlig advarsel, også fordi der ikke var nogen risiko for, at teknikeren igen ville tilegne sig fortrolige kundeoplysninger.
Berettiget bortvisning?
Byretsdommeren nåede frem til, at bortvisningen var berettiget, idet dommeren lagde vægt på, at teknikeren havde misbrugt selskabets interne systemer til at indhente og anvende fortrolige kundeoplysninger i privat øjemed.
Dommeren afviste, at manglende skriftlige retningslinjer kunne føre til et andet resultat, da teknikeren ved sin handling havde udvist et groft tillidsbrud, som i den konkrete situation var en så væsentlig misligholdelse af ansættelsesforholdet, at en bortvisning kunne ske uden en forudgående skriftlig advarsel. Dette måtte endvidere have stået klart for teknikeren, uanset at der ikke var interne retningslinjer for medarbejdernes adgang til benyttelse af fortrolige kundeoplysninger.
Dansk Erhverv vurderer
Indledningsvist skal det bemærkes, at bortvisningssager som udgangspunkt næsten altid er konkrete og derfor afgøres ud fra det konkrete hændelsesforløb.
Dommen viser i overensstemmelse med retspraksis, at medarbejderes misbrug og anvendelse af en arbejdsgivers fortrolige oplysninger vil kunne udgøre et groft tillidsbrud, som i en konkret sag kan medføre øjeblikkelig bortvisning af medarbejderen.
Endvidere viser dommen, at en bortvisning kan være berettiget i sager, hvor medarbejderens handling indebærer en risiko for miskreditering af arbejdsgiveren.
Dommen er også en bekræftelse på, at man som arbejdsgiver ikke behøver at have retningslinjer for eksempelvis tyveri, vold, hærværk, tillidsbrud og illoyalitet, idet det må stå klart for medarbejderne, at sådanne handlinger vil medføre bortvisning.
Dommen er konkret, og Dansk Erhverv opfordrer derfor medlemmer til at søge rådgivning i lignende sager.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →