Landsretten fastslår Skats accept af overdragelsessum
I en nyere afgørelse fra Landsskatteretten er det (endnu engang) slået fast, at Skat, inden for værdiansættelsescirkulærets område – og det vil i denne sammenhæng sige familieinterne handler – skal acceptere en overdragelsessum inden for +/- 15 procent af den gældende offentlige ejendomsværdi, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
I den konkrete sag kom Landsskatteretten frem til, at hverken det forhold, at lignende ejendomme i perioden op til overdragelsen var solgt for højere beløb, eller det forhold, at ejendommen i forbindelse med realkreditbelåningen blev vurderet højere, udgjorde sådanne særlige omstændigheder. Skat skulle derfor acceptere en overdragelse til den offentlige ejendomsværdi med tillæg af 15 procent, selvom ejendommen få år forinden var købt for et langt højere beløb. Området for ”særlige omstændigheder” må derfor antages at være meget snævert.
Ikke længere noget fast pejlemærke
I relation til landbrugsejendomme kompliceres anvendelsen af +/-15-procent-reglen imidlertid af det forhold, at Folketinget allerede i 2017 vedtog at afskaffe de periodiske offentlige vurderinger af landbrugs- og skovejendomme. Der er derfor ikke længere noget fast pejlemærke, som parterne kan anvende i forbindelse med familieintern overdragelse af en landbrugsejendom.
Folketinget har godt nok bestemt, at man kan anmode Skat om en såkaldt ad hoc-vurdering, der vil kunne anvendes i samspil med +/-15-procent-reglen. Skats ad hoc-vurdering skal principielt svare til den vurdering, der ville være blevet genereret, hvis der havde været gennemført periodisk vurdering af den pågældende ejendom.
Taget i betragtning at de betydelige problemer, der har materialiseret sig i forbindelse med udarbejdelsen af det nye generelle vurderingssystem, herunder problemer med dataopsamling og faste vurderingskriterier, med stor sandsynlighed også vil gøre sig gældende for disse ad hoc-vurderinger, kan man frygte, at kvaliteten af ad hoc-vurderingerne vil være lav. Får man først en ad hoc-vurdering, vil det formentlig være særdeles svært at godtgøre, at denne vurdering er misvisende. Parterne vil i stedet være henvist til syn og skøn uden ret til +/- 15 procent.
Bech-Bruuns kommentar
Da Skat endnu ikke har afklaret sine interne retningslinjer for ad hoc-vurderinger, er der ingen praksis at holde sig til og derfor bør man sikre sig god rådgivning i forbindelse med familieinterne handler med landbrugsejendomme.