Krav om udbud af forbrændingsegnet affald
Vedtagelse af forslag nr. L 115 til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse mv.
Loven træder i kraft den 1. juli 2023 og medfører, at kommuner skal udbyde opgaver om behandling af forbrændingsegnet affald, der ikke er farligt affald, og som er omfattet af en kommunal indsamlingsordning, så kommunerne senest fra den 1. juli 2025 har indgået kontrakt om behandlingen.
Loven fastlægger også, at kommuner, der før den 1. juli 2023 har udbudt opgaver med og indgået kontrakt om behandling af forbrændingsegnet affald med et affaldsforbrændingsanlæg, som kommunen ejer helt eller delvis, skal genudbyde opgaverne, så kommunerne senest fra den 1. juli 2028 har indgået kontrakt om den fortsatte behandling. Kravet om genudbud er indført for at undgå strategiske udbud og meget lange kontrakter mellem kommuner og egne affaldsforbrændingsanlæg, som er gennemført før lovens ikrafttræden.
Opgaverne skal udbydes i henhold til udbudsloven og regler udstedt i medfør heraf, dog undtaget udbudslovens regler om ordregiverinterne aftaler og kontrakter mellem ordregivere. Kommuner kan derfor ikke anvende udbudslovens undtagelsesbestemmelser om in-house, udvidet in-house og horisontale samarbejder (udbudslovens §§ 12-16) til at indgå kontrakter med andre kommuner eller egne affaldsforbrændingsanlæg uden udbud. Pligten til at udbyde opgaverne gælder dog ikke for kommuner, der den 1. juli 2023 helt eller delvis ejer et affaldsforbrændingsanlæg, som er etableret på en ø uden fast broforbindelse i kommunen, så længe anlægget er i drift.
Bech-Bruuns kommentar
Kravet om udbud af behandling af forbrændingsegnet affald giver anledning til, at kommuner bør begynde forberedelsen af de kommende udbud, når der er tale om områder, som ikke tidligere har været konkurrenceudsat blandt flere affaldsforbrændingsanlæg. For selvom der er to år til, at kontrakterne senest skal være indgået, så er det vores erfaring, at det kan være en meget tidskrævende proces at forberede og gennemføre ”førstegenerations” udbud, herunder hvis der skal afsættes tid til forudgående markedsdialog og en dialogbaseret udbudsprocedure.
Flere kommuner kan også overveje at samarbejde om fælles udbud med henblik på at opnå stordriftsfordele, så der kan opnås attraktive vilkår ved at samle affaldsbehandlingen. Her skal kommunerne dog også være opmærksomme på, at fælles udbud typisk kræver ekstra tid, når der skal afstemmes forhold mellem flere ordregivende myndigheder.
I forbindelse med udbud af selve behandlingen bør kommuner også overveje, hvordan det forbrændingsegnede affald skal transporteres fra kommunen til affaldsforbrændingsanlægget, når kommunerne ikke (længere) kan vide på forhånd, hvor affaldet skal behandles.