Konkursbo var berettiget til at konkursregulere opsigelsesvarsler fra 6 til 3 måneder i overensstemmelse med funktionærloven samt bonus og godtgørelse.
To tidligere ansatte – en økonomidirektør og en juridisk rådgiver – anmeldte krav på henholdsvis opsigelsesvarsel og bonus i et konkursramt selskab.
For så vidt angik opsigelsesvarslerne foretog kurator konkursregulering heraf fra 6 til 3 måneder i overensstemmelse med funktionærloven.
Et opsigelsesvarsel kan efter konkurslovens § 61, stk. 1, konkursreguleres til et sædvanlig eller rimeligt varsel. Hvis der således for et ansættelsesforhold gælder et legalt opsigelsesvarsel på 3 måneder eller derover, kan der efter langvarig og fast retspraksis foretages konkursregulering. Formålet med konkursreguleringen er at stille kreditorer lige ved at standardisere opsigelsesvarslerne.
Sagsøgerne, der begge var ansat i selskabet som funktionærer, gjorde under sagen gældende, at det måtte være det aftalte opsigelsesvarsel på 6 måneder, og ikke funktionærlovens regler om opsigelsesvarsel, der var gældende. De var begge forinden konkurs ansat i ca. 1 år og 4 måneder i selskabet, og havde derfor anciennitetsmæssigt alene krav på et opsigelsesvarsel på 3 måneder efter funktionærlovens § 2, stk. 2, nr. 2.
Med henvisning til ansættelsesaftalerne bestred sagsøgerne, at kurator kunne konkursregulere opsigelsesvarslerne til 3 måneder, og anførte til støtte herfor at reguleringen måtte fordre at et opsigelsesvarsel på 3 måneder kunne anses for sædvanligt for en stilling som de pågældende var ansat i.
Begge sagsøgere krævede derudover hver en bonus på kr. 1,0 mio. Sagsøgerne gjorde gældende, at de aftalte bonusbeløb skulle indrømmes dem som kompensation for en ekstraordinær arbejdsindsats i løbet af det første års ansættelse. Efter kurators opfattelse var der ikke tale om betaling for en arbejdsydelse, i det vederlag for overarbejde skulle vederlægges særskilt i henhold til ansættelseskontrakterne. Konkursboet afviste derfor begge bonusbeløb og gjorde under sagen gældende, at der var tale om sign-on-bonus eller stay-on-bonus.
Endelig fremsatte én af sagsøgerne krav om betaling af en godtgørelse efter funktionærlovens § 2 b for usaglig afskedigelse/bortvisning. Sagsøgeren gjorde gældende, at der var tale om en uberettiget afbrydelse af ansættelsesforholdet på grund af forhold, som ikke var begrundet, i hverken omstrukturering eller selskabets økonomi. Med henvisning til at selskabet, umiddelbart efter afskedigelsen, trådte i betalingsstandsning og kort tid herefter blev taget under konkursbehandling afviste konkursboet også dette krav.
Sø- og Handelsretten delte kurators opfattelse i relation til de fremsatte krav. Konkursboet blev derfor frifundet.
Annonce
[layerslider id="73"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →