Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kommissionen sætter fokus på brug af pris-algoritmer i e-handel

Kommissionen sætter fokus på brug af pris-algoritmer i e-handel




Kommissionen opfordrer virksomheder, der er aktive inden for e-handel, til at sikre sig, at konkurrencereglerne overholdes ved udvikling og brug af pris-algoritmer.








Pris-algoritmer kan fremme konkurrencen, men kan også bruges til styrke ulovlige kartelaftaler eller producenters overvågning af forhandleres videresalgspriser. Repræsentanter fra Kommissionen advarer om, at de er på udkig efter virksomheder, der bruger pris-algoritmer til markedsmanipulation.


E-handelssektorens brug af pris-algoritmer


I maj 2015 iværksatte Kommissionen en undersøgelse af e-handelssektoren. I september 2016 udkom Kommissionen med en midlertidig rapport om dens undersøgelse af sektoren. Kommissionen fandt blandt andet ud af, at 53 % af de europæiske onlinebutikker overvåger konkurrenters priser; af disse anvender 67 % automatiske softwareprogrammer eller pris-algoritmer. En del af disse virksomheder bruger resultaterne af overvågningen til en automatisk tilpasning af egne priser. Det er disse virksomheder, som særligt skal være opmærksomme på ikke at overtræde konkurrencereglerne.

Pris-algoritmer er problematiske i de tilfælde, hvor algoritmen anvendes til price-fixing. Det vil sige de tilfælde, hvor en eller flere virksomheder indhenter oplysninger om konkurrerende virksomheders priser og bruger disse informationer til at fastsætte deres egne priser til de samme som konkurrenternes. Dette betegnes under konkurrencereglerne som samordnet praksis, som kan udgøre et kartel. De automatiserede systemer kan således både føre til, at karteller opstår og til at effektivisere kartellerne.


Kommissionen advarer mod brug af pris-algoritmer


EU's Konkurrencekommissær Margrethe Vestager pointerede på en konference i marts i år, at virksomhederne fortsat holdes ansvarlige, selvom det er en computer, som foretager selve udregningen. Virksomhederne skal derfor være vidende om, hvordan computerudregningerne foretages – uvidenhed om dette kan ikke senere påberåbes som en ansvarsfrihedsgrund, og virksomhederne kan således ikke "gemme" sig bag computeren.

Brugen af pris-algoritmer er ikke ulovlig i sig selv, men ifølge Konkurrencekommissæren  vil der fremadrettet blive holdt øje med virksomheders brug af algoritmer. Konkurrencekommissæren har understreget, at virksomheders brug af software til at effektivisere karteller kan være en skærpende omstændighed, som vil medføre, at kartellerne idømmes større bøder.

Senest har generaldirektøren i Kommissionens direktorat for konkurrence, Johannes Laitenberger, advaret om, at Kommissionen er på udkig efter virksomheder, der bruger algoritmer til at manipulere priser. Generaldirektøren, som er den højest placerede embedsmand under Margrethe Vestager, udtalte dette på en konference den 24. april 2017. Her advarede generaldirektøren også virksomhederne om, at Kommissionen "knows where to look".

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Horten logo
Hellerup
Philip Heymans Allé 7
2900 Hellerup
33 34 40 00
33 34 40 01
info@horten.dk
Aarhus
Frederiks Plads 36
8000 Aarhus C
Herning
Godsbanevej 1B
7400 Herning
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Produktsikkerhedsforordningen
Produktsikkerhedsforordningen
31/10/2024
EU-ret, Forsikring og erstatning
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
11/11/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Nyt sanktionsregime i EU mod hybride trusler fra Rusland
Nyt sanktionsregime i EU mod hybride trusler fra Rusland
06/11/2024
Compliance, EU-ret
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted