Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kan Amazon være ansvarlig for eksterne sælgeres varemærkekrænkelser på deres salgsplatform?

Bech Bruun
17/02/2023
Kan Amazon være ansvarlig for eksterne sælgeres varemærkekrænkelser på deres salgsplatform?
Bech Bruun logo
Med en ny og skelsættende afgørelse finder EU-Domstolen, at udbyderen af en online salgsplatform i visse tilfælde kan holdes direkte ansvarlig for tredjemands varemærkekrænkelse på salgsplatformen.

Christian Louboutin er en fransk designer, som blandt andet er kendt for sine højhælede sko med karakteristiske røde såler, som også er blevet varemærkeregistrerede i EU.


Amazon er blandt andet udbyder af en online salgsplatform med salg af forskellige varer, som udbydes enten direkte af Amazon i eget navn eller af eksterne sælgere. Forsendelsen af varer udbudt af de eksterne sælgere, kan varetages enten af disse eller af Amazon, som i dette tilfælde oplagrer disse varer i sine distributionscentre, og sender dem til køberne fra sine egne lagre på vegne af den eksterne sælger.


På Amazon’s online salgsplatform vises regelmæssigt salgsannoncer for sko med røde såler, som er markedsført uden Christian Louboutins samtykke, hvorfor Christian Louboutin sagsøgte Amazon i Luxembourg og Bruxelles og gjorde gældende, at Amazon var ansvarlig for sådanne varemærkekrænkelser.


Men kan Amazon holdes ansvarlig for salg af varer, der krænker Christian Louboutins varemærke, når varen ikke sælges direkte af Amazon?

Spørgsmålet om ansvar for varemærkekrænkelser på internettet, herunder om udbydere af en online salgsplatform kan være direkte ansvarlige, har været genstand for en del debat, og har været omdrejningspunktet for flere afgørelser ved EU-Domstolen.


Tidligere har EU-Domstolen udtalt, at brug af et krænkende varemærke på en online salgsplatform udelukkende foretages af den eksterne sælger (brugeren af den online salgsplatform), og ikke af udbyderen selv, da udbyderen ikke gør brug af varemærket i sin egen kommercielle kommunikation. Heller ikke ved oplagring og forsendelse af varer er udbyderen ansvarlig, når denne ikke selv udbyder varerne eller i øvrigt har kendskab til krænkelsen.


Dette udgangspunkt er dog nu blevet modificeret i forbindelse med den præjudicielle forelæggelse fra retten i Luxembourg og Bruxelles, som bad EU-Domstolen kommentere på betydningen af, at Amazon selv markedsfører og sælger egne produkter side om side med eksterne sælgere.


Ifølge EU-Domstolen er det væsentligste parameter for, om udbyderen kan ifalde direkte ansvar for varemærkekrænkelse, hvorvidt varemærket bruges på den online salgsplatform på en måde som, i forbrugerens øjne, skaber en forbindelse til udbyderen og fremstår som en del af udbyderens egen virksomhedsaktivitet.


Dette er der større sandsynlighed for, når udbyderen også markedsfører og sælger egne produkter på den online salgsplatform, og disse markedsføres/vises på samme vis som de eksterne sælgeres produkter, idet det er sværere for forbrugerne at skelne mellem udbyderens egen kommercielle kommunikation og de eksterne sælgeres kommercielle kommunikation.


Følgende eksempler kan give forbrugerne det indtryk, at udbyderen selv – og ikke en ekstern sælger – markedsfører de varemærkekrænkende varer i eget navn:


  • Hvis alle varer fremvises på salgsplatformen på samme måde, vilkårligt ved siden af hinanden og med brug af platformens logo, uden at skelne mellem udbyderens egne produkter og produkter fra eksterne sælgere.
  • Hvis udbyderen bruger angivelser såsom ’bestseller’, ’mest solgte’ med videre på tværs af annoncer, og herved forbinder både egne produkter og produkter fra eksterne sælgere.
  • Hvis udbyderen tilbyder ekstra services til de eksterne sælgere, såsom hjælp til annoncering, kundeservice, opbevaring af varer på lager og fragt/returnering af de eksterne sælgeres varer til forbrugerne.

Amazon – og andre udbydere af online salgsplatforme – kan således risikere at blive direkte ansvarlige for eksterne sælgeres varemærkekrænkelser, såfremt de eksterne sælgeres salgsannoncer er så integreret en del af udbyderens kommercielle kommunikation omkring salg af egne varer, at forbrugerne får det indtryk, eller kan være i tvivl om, hvorvidt det er udbyderen, der i eget navn markedsfører de varer, der er forsynet med det krænkende varemærke.


Det bliver interessant at følge, hvordan EU-Domstolens afgørelse vil blive anvendt af de nationale domstole. Hos Bech-Bruun følger vi udviklingen tæt, og vi står altid klar til at hjælpe og vejlede om online krænkelser uanset om du er hoster, cacher eller formidler eller mener, at dine varemærker er blevet krænket online.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
13/03/2024
E-handel og markedsføring
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
19/03/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Kontraktret
Beskrivende tegn – kan de registreres som varemærker?
Beskrivende tegn – kan de registreres som varemærker?
25/03/2024
Immaterialret
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
I går
E-handel og markedsføring, Øvrige
Varemærket "Trek" var ikke velkendt og ikke krænket
Varemærket "Trek" var ikke velkendt og ikke krænket
I går
Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted