Kan Amazon være ansvarlig for eksterne sælgeres varemærkekrænkelser på deres salgsplatform?
Christian Louboutin er en fransk designer, som blandt andet er kendt for sine højhælede sko med karakteristiske røde såler, som også er blevet varemærkeregistrerede i EU.
Amazon er blandt andet udbyder af en online salgsplatform med salg af forskellige varer, som udbydes enten direkte af Amazon i eget navn eller af eksterne sælgere. Forsendelsen af varer udbudt af de eksterne sælgere, kan varetages enten af disse eller af Amazon, som i dette tilfælde oplagrer disse varer i sine distributionscentre, og sender dem til køberne fra sine egne lagre på vegne af den eksterne sælger.
På Amazon’s online salgsplatform vises regelmæssigt salgsannoncer for sko med røde såler, som er markedsført uden Christian Louboutins samtykke, hvorfor Christian Louboutin sagsøgte Amazon i Luxembourg og Bruxelles og gjorde gældende, at Amazon var ansvarlig for sådanne varemærkekrænkelser.
Men kan Amazon holdes ansvarlig for salg af varer, der krænker Christian Louboutins varemærke, når varen ikke sælges direkte af Amazon?
Spørgsmålet om ansvar for varemærkekrænkelser på internettet, herunder om udbydere af en online salgsplatform kan være direkte ansvarlige, har været genstand for en del debat, og har været omdrejningspunktet for flere afgørelser ved EU-Domstolen.
Tidligere har EU-Domstolen udtalt, at brug af et krænkende varemærke på en online salgsplatform udelukkende foretages af den eksterne sælger (brugeren af den online salgsplatform), og ikke af udbyderen selv, da udbyderen ikke gør brug af varemærket i sin egen kommercielle kommunikation. Heller ikke ved oplagring og forsendelse af varer er udbyderen ansvarlig, når denne ikke selv udbyder varerne eller i øvrigt har kendskab til krænkelsen.
Dette udgangspunkt er dog nu blevet modificeret i forbindelse med den præjudicielle forelæggelse fra retten i Luxembourg og Bruxelles, som bad EU-Domstolen kommentere på betydningen af, at Amazon selv markedsfører og sælger egne produkter side om side med eksterne sælgere.
Ifølge EU-Domstolen er det væsentligste parameter for, om udbyderen kan ifalde direkte ansvar for varemærkekrænkelse, hvorvidt varemærket bruges på den online salgsplatform på en måde som, i forbrugerens øjne, skaber en forbindelse til udbyderen og fremstår som en del af udbyderens egen virksomhedsaktivitet.
Dette er der større sandsynlighed for, når udbyderen også markedsfører og sælger egne produkter på den online salgsplatform, og disse markedsføres/vises på samme vis som de eksterne sælgeres produkter, idet det er sværere for forbrugerne at skelne mellem udbyderens egen kommercielle kommunikation og de eksterne sælgeres kommercielle kommunikation.
Følgende eksempler kan give forbrugerne det indtryk, at udbyderen selv – og ikke en ekstern sælger – markedsfører de varemærkekrænkende varer i eget navn:
- Hvis alle varer fremvises på salgsplatformen på samme måde, vilkårligt ved siden af hinanden og med brug af platformens logo, uden at skelne mellem udbyderens egne produkter og produkter fra eksterne sælgere.
- Hvis udbyderen bruger angivelser såsom ’bestseller’, ’mest solgte’ med videre på tværs af annoncer, og herved forbinder både egne produkter og produkter fra eksterne sælgere.
- Hvis udbyderen tilbyder ekstra services til de eksterne sælgere, såsom hjælp til annoncering, kundeservice, opbevaring af varer på lager og fragt/returnering af de eksterne sælgeres varer til forbrugerne.
Amazon – og andre udbydere af online salgsplatforme – kan således risikere at blive direkte ansvarlige for eksterne sælgeres varemærkekrænkelser, såfremt de eksterne sælgeres salgsannoncer er så integreret en del af udbyderens kommercielle kommunikation omkring salg af egne varer, at forbrugerne får det indtryk, eller kan være i tvivl om, hvorvidt det er udbyderen, der i eget navn markedsfører de varer, der er forsynet med det krænkende varemærke.
Det bliver interessant at følge, hvordan EU-Domstolens afgørelse vil blive anvendt af de nationale domstole. Hos Bech-Bruun følger vi udviklingen tæt, og vi står altid klar til at hjælpe og vejlede om online krænkelser uanset om du er hoster, cacher eller formidler eller mener, at dine varemærker er blevet krænket online.