Indskærpelse om informationsudveksling til 38 spillesteder
Baggrund
I foråret 2023 kom det frem i medierne, at en række spillesteder i Jylland og Fyn havde udvekslet oplysninger inden for rammen af et ERFA-samarbejde, som potentielt udgjorde en kartelovertrædelse. Spillestederne forklarede selv, at informationsudvekslingen havde fokus på generelle emner og udfordringer som personaleledelse, brancheudfordringer, videreuddannelse, ny lovgivning og sikkerhedsforhold under koncerter. Ifølge medierne havde spillestederne dog også aftalt, hvilke priser, de maksimalt ville betale til kunstnere på turné, samt oplysninger om hvem der spillede hvornår og hvorhenne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemførte på baggrund af disse historier kontrolundersøgelser hos spillestederne for at undersøge sagerne nærmere. Styrelsen har nu afsluttet sin undersøgelse.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser i sin pressemeddelelse, at der ser ud til at være en mulighed for, at spillestederne kan have koordineret blandt andet købs- og salgspriser og opdelt markeder mellem sig. Derudover giver det indhentede materiale ifølge styrelsen indtryk af, at spillestederne har delt konkurrencefølsomme oplysninger om konkurrenceparametre med hinanden, herunder eksempelvis forbrugernes billetpriser eller de priser, som spillestederne overvejer at byde for kunstnere, samt hvor stor en andel af billetindtægterne, der gik til henholdsvis kunstnerne og spillestederne.
Indskærpelsen fremhæver, at spillestederne ikke er afskåret fra at gå sammen i et indkøbssamarbejde med henblik på at forhandle bedre priser med kunstnerne – men at et lovligt indkøbssamarbejde i hvert fald skal opfylde følgende betingelser for at være lovligt:
- Forhandlingerne med kunstnernes agenter skal føres gennem en repræsentant for indkøbssamarbejdet, så det står klart for agenterne, at forhandlingerne føres på vegne af medlemmerne i indkøbssamarbejdet. Spillestederne må altså ikke først koordinere købspriser eller andre aftalevilkår og så efterfølgende indgå i forhandlinger med artisternes agenter hver for sig.
Imidlertid har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderet, at det på nuværende tidspunkt er tilstrækkeligt at udstede en indskærpelse til spillestederne om at overholde konkurrencereglerne. Det sker på baggrund af en vurdering af, at de ressourcer, der ville være nødvendige for at foretage en endelig vurdering af og træffe afgørelse om, hvorvidt der foreligger en overtrædelse af konkurrenceloven, ikke ville stå mål med det forventede resultat.
Vores bemærkninger
Sagen viser endnu en gang, at virksomheder, som er konkurrenter, skal være varsomme med at udveksle informationer, som potentielt kan være konkurrencefølsomme. Samarbejder i brancheforeninger og ERFA-grupper kan have stor værdi, men hvis man ikke er opmærksom på konkurrencereglerne, er der en risiko for at komme til – uforvarende – at danne et kartel.
Mens mange sager omhandler koordinering af (videre)salgspriser, som det gjorde sig gældende i den for nyligt afgjorte Hugo Boss-sag, illustrerer denne sag også, at virksomheder på samme måde skal være opmærksomme på ikke at koordinere deres indkøbspriser i et indkøbskartel. Samtidig fastslås det igen, at virksomheder lovligt kan gå sammen om indkøb, selv hvis de er konkurrenter, men at de skal iagttage visse forholdsregler, hvis de gør det. Dette følger også af Kommissionens horisontale retningslinjer, afsnit 4.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens retningslinjer om lovlige indkøbssamarbejder gælder på tværs af brancher og er således relevante for alle virksomheder, der overvejer at organisere sig i et indkøbssamarbejde. Der henvises i øvrigt til Kommissionens horisontale retningslinjer.
Læs Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indskærpelse til spillestederne