Højesteret: Tysk motorproducent og dansk forhandlers brud på konkurrenceloven påvirkedede togtrafikken
Saggen kort
I 2010 forhindrede Deutz og deres danske forhandler, Diesel Motor Nordic, virksomheden Fleco i at modtage Deutz-reservedele til reparation af DSB’s IC3-tog. Fleco var en del af det konsortium der, via et offentligt udbud, havde vundet opgaven, men Deutz og Diesel Motor Nordic blokerede både direkte levering og tilmed parallelimport. Dette førte til motorhavarier og forsinkelser, som gik ud over togpassagererne i Danmark.
For at tvinge DSB til at købe reservedele til overpris fra Diesel Motor Nordic, blev Fleco nægtet adgang til nødvendige dele. DSB måtte også købe og selv modificere andre reservedele, fordi de ikke kunne få dem specifikt til IC3-togene.
Bevismateriale viser, at adgangen til at købe reservedele blev afvist under henvisning henvisning til falske krav om sikkerhedsgodkendelse. Det følger bl.a. af en intern mail hos Diesel Motor Nordic afslørede dog, at historien om sikkerhedsgodkendelsen var usand, og at reservedelene i virkeligheden var gemt væk ”i et hjørne eller på loftet” hos Diesel Motor Nordic for at beskytte Diesel Motor Nordics forretningsmuligheder med DSB.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udtaler
"Her er tale om alvorlige overtrædelser af konkurrencereglerne. Deutz har både misbrugt sin dominerende stilling og indgået en konkurrencebegrænsende aftale med sin danske forhandler, Diesel Motor Nordic...
...Da DSB valgte en anden leverandør end Diesel Motor Nordic til at renovere sine IC3-tog, forhindrede Deutz og Diesel Motor Nordic leverandøren i at få adgang til de Deutz-reservedele, der var nødvendige. De gjorde det for egen vindings skyld, og konsekvensen var, at flere tog var ude af drift længere tid end nødvendigt til gene for passagererne." - Jakob Hald, Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Du kan læse mere om sagen, herunder Højesterets dom af 3. december 2024 her