Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Indehaver af virksomhed anmeldt for skjult reklame på Facebook

Bech Bruun
12/05/2021
Indehaver af virksomhed anmeldt for skjult reklame på Facebook
Bech Bruun logo
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomhedsindehaver for at reklamere på Facebook uden at oplyse om den kommercielle hensigt i sine opslag. Indehaveren administrerer flere grupper på Facebook, hvor han reklamerer for forskellige virksomheder.

I 2018 modtog Forbrugerombudsmanden en klage over skjult reklame fra et medlem af en af Facebook-grupperne, og på baggrund af denne klage understregede Forbrugerombudsmanden overfor indehaveren, at al reklame tydeligt skal fremstå som reklame. Herefter oplyste indehaveren, at han havde fulgt Forbrugerombudsmandens anvisninger.


Forbrugerombudsmanden modtog dog efterfølgende flere klager over skjult reklame fra medlemmer af Facebook-grupper, som indehaveren administrerede. Ifølge Forbrugerombudsmanden var der tale om reklame for fire virksomheder og i alt 19 opslag, der ikke oplyste tilstrækkeligt om den bagvedliggende kommercielle hensigt.


Forbuddet mod skjult reklame i markedsføringsloven

Det følger af markedsføringslovens § 6, stk. 4, at erhvervsdrivende klart skal oplyse om den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.


I nogle af indehaverens Facebookopslag var der ingen oplysninger, der indikerede, at opslagene var reklame, og i andre opslag stod der ”sponseret og i samarbejde med” og ”i samarbejde med” i bunden af opslagene, hvilket ikke er tilstrækkeligt.


Ifølge Forbrugerombudsmanden skal det være klart og gennemskueligt for forbrugeren, at der er tale om reklame, så man ikke risikerer at vildlede forbrugeren til at tro, at der alene er tale om en personlig anbefaling uden bagvedliggende kommercielle interesser.


Bech-Bruuns kommentarer

Sagen understreger, at forbuddet mod skjult reklame gælder i alle medier og på alle platforme, herunder også på de sociale medier som fx Facebook.


Forbrugerombudsmanden anbefaler, at reklameopslag markeres med ”reklame”, ”annonce” eller lignende udtryk, hvis den kommercielle hensigt bag et opslag ikke er tilstrækkelig tydelig i sig selv. Og sagen illustrerer, at ”sponseret og i samarbejde med” i bunden af et opslag ikke er tilstrækkelig tydelig oplysning.

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted