Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ikke ulovligt at bruge “Taxa” som metatag eller i google-annoncer

Kromann Reumert
07/05/2015
Ikke ulovligt at bruge “Taxa” som metatag eller i google-annoncer
Sø- og Handelsretten har for nylig fastslået, at TAXA 4x35 ikke har eneret til at anvende ordet "taxa" som kendetegn for sine ydelser. TAXA 4x35 kunne derfor ikke forhindre selskabet Click-A-Taxi i at anvende ordet "taxa" som meta-tag i deres kildekode eller i Google-annoncer.

Som beskrevet i et tidligere nyhedsbrev, har TAXA 4x35 ikke haft held til få etableret en eneret til brug af ordet "taxa" i internetdomæner. Sø- og Handelsretten har i en ny afgørelse fastslået, at eneret til "taxa" heller ikke gælder i andre sammenhænge. Sagen var anlagt af TAXA 4x35 mod Click-A-Taxi, der er selskabet bag applikationen Drivr, som giver brugerne adgang til at bestille en hyrevogn eller limousine via ét klik på en smartphone. Click-A-Taxi havde anvendt ordet "taxa" i Google-annoncer og som meta-tag i kildekoden til hjemmesiden www.drivr.com/København.

Sø- og Handelsretten fandt, at TAXA 4x35 ikke havde løftet bevisbyrden for, at ordet "taxa" blandt taxakunder i overvejende grad blev opfattet som et kendetegn for TAXA 4x35, og ikke blot som en artsbetegnelse, der blev brugt som synonym med hyrevogn eller taxi. Click-A-Taxi havde derfor ikke overtrådt hverken markedsføringsloven eller varemærkeloven ved at anvende ordet "taxa" i annoncer på Google eller som meta-tag i kildekoden på sin hjemmeside. Afgørelsen bekræfter dog, at man også ved meta-tagging i sin kildekode, skal være opmærksom på ikke at komme i konflikt med andres rettigheder.

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Enig med Generaladvokaten: EU-Domstolens afgørelse i forældelsessag mod Google
Enig med Generaladvokaten: EU-Domstolens afgørelse i forældelsessag mod Google
06/05/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Konkurrenceret
Nyt nordisk standpunkt: Brug af markedsføringsudsagn om klimakompensation
Nyt nordisk standpunkt: Brug af markedsføringsudsagn om klimakompensation
15/05/2024
E-handel og markedsføring
Verisure og G4S har uretmæssigt opkrævet gebyrer og hævet priserne
Verisure og G4S har uretmæssigt opkrævet gebyrer og hævet priserne
28/06/2024
E-handel og markedsføring, Kontraktret
Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring
Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring
03/07/2024
E-handel og markedsføring
Må du kontakte andre virksomheder pr. mail?
Må du kontakte andre virksomheder pr. mail?
11/07/2024
E-handel og markedsføring
Ny aftale skal styrke indsatsen mod spilvirksomheders markedsføring
Ny aftale skal styrke indsatsen mod spilvirksomheders markedsføring
19/07/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted