Regeringen varsler: Omfattende screening af alle aftaleparter på offentlige kontrakter om kritisk infrastruktur

PRINCIP 5: ET EFFEKTIVT OG TRANSPARENT TILSYN BASERET PÅ RAMMEREGULERING
Regeringens forsyningsstrategi stiller i sin helhed en række nye krav til effektivisering. En effektiv forsyningssektor forudsætter et effektivt tilsyn. Forsyningsstrategiens femte og sidste princip indeholder derfor initiativer, som skal sikre et effektivt statsligt tilsyn med forsyningssektoren.
REGERINGENS UDSPIL
Regeringen foreslår med forsyningsstrategiens femte princip, at det økonomiske tilsyn fremover skal have fokus på høj forsyningssikkerhed og medvirke til at sikre klare rammer for selskaberne og lave priser for forbrugerne. Målet er et faglig stærkt tilsyn med effektive sanktionsmuligheder og en målrettet indsats. Dette vil udspille sig i form et styrket tilsyn med klarere rammer for udvikling af regulering, øget brug af rammeregulering, som udfyldes af det økonomiske tilsyn, og fokusering af tilsynet, hvor det har størst betydning.
DE NUVÆRENDE ØKONOMISKE TILSYN KUNNE VÆRE BEDRE
Regeringen konkluderer i strategien, at de danske tilsyn ikke afspejler den bedste praksis i Europa. Regeringen har fået udarbejdet en rapport om det statslige tilsyn med forsyningssektorerne, som ligger i Energitilsynet og i Forsyningssekretariatet. Rapporten sammenligner de danske tilsynsmyndigheder med flere af deres europæiske kollegaer. Rapporten konkluderer, at både Energitilsynet og Forsyningssekretariatet har langt færre opgaver end deres pendanter rundt om i Europa, som i langt højere grad er regulator end kun tilsyn. Det betyder, at de ofte er længere inde i udviklingen af reguleringen inden for en overordnet lovfastsat ramme, og at de monitorer effekten af reguleringen. Dette er i modsætning til de danske tilsyn, som i stort omfang alene skal håndhæve reguleringen.
Regeringens forslag til tiltag i forsyningsstrategien skal formentlig forstås sådan, at Energitilsynet og Forsyningssekretariatet skal ligne deres europæiske kollegaer mere.
Rapporten med baggrundsrapporter kan findes her. Den ligger under Dokumenter – tværgående.
STYRKET, MEN RISIKOBASERET TILSYN MED FULD ADGANG TIL INFORMATION
Hvis de påtænkte initiativer gennemføres, vil tilsynene få øget fokus på at analysere og følge udviklingen i forsyningssektoren, ligesom tilsynene i højere grad skal være med til at udvikle den tekniske del af reguleringen. Det vil formentlig betyde, at tilsynene inddrages tættere i udviklingen af de udfyldende bekendtgørelser og vejledninger mv. Med dette fokus følger også et udvidet og mere klart ansvar for at monitorere effekterne af reguleringen, bl.a. ved, at tilsynet skal holde øje med, at de politiske intentioner med reguleringen nås. Det kunne fx være intentionen om, at det skal være billigere for forbrugerne. Hvis tilsynet kan se, at reguleringen modarbejder dette hensyn, skal tilsynet være forpligtet til at fortælle dette til lovgiver, så reguleringen kan blive lavet om.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.