Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Har din virksomhed styr på betingelserne for reklamation og garanti?

WTC advokaterne
06/01/2023
Har din virksomhed styr på betingelserne for reklamation og garanti?
WTC advokaterne logo
Hen over juleperioden har der på sædvanlig vis været et stort salg af varer fra fysiske og onlinebutikker. Mange butikker og producenter vil derfor forventeligt i den kommende tid opleve henvendelser fra forbrugere, der ønsker at gøre brug af reklamations- eller garantirettigheder.

“Reklamationsret” og ”garanti” bliver ofte blandet sammen, men begreberne dækker ikke over det samme.


Reklamationsretten er forbrugeres lovfæstede ret i medfør af købeloven til at klage over fejl og mangler ved en vare – som udgangspunkt – i indtil 2 år efter købet, hvor du som producent, sælger eller forhandler skal afhjælpe pågældende fejl eller mangel uden udgifter og unødigt besvær for køber. Det gælder alt fra elektronik, møbler, tøj og endda brugte varer.


Garanti er derimod noget ekstra og frivilligt, som du som producent, sælger eller forhandler kan give oveni. En garanti stiller typisk en køber bedre end købeloven, så den fungerer som et supplement til de lovbestemte rettigheder. For eksempel kan en garanti forlænge klagemuligheden ud over de lovbestemte 2 år eller dække i situationer, som eller ikke ville være omfattet af reklamationsretten.


Minimumsrettigheder inden for hele EU

Du skal være opmærksom på, at der i EU er opsat minimumsregler for reklamation på tværs af EU’s 27 medlemslande. Ifølge EU-reglerne skal en forhandler reparere, erstatte, give afslag i prisen eller refundere pengene, hvis varer, som du har solgt i EU, viser sig at være mangelfulde eller ikke ser ud eller fungerer som lovet. Det gælder, uanset om du har solgt en vare til Jens Jensen i Bagsværd eller Pierre Piton i Marseille.


Herudover er der også særlige regler for varer eller tjenesteydelser, der sælges på nettet eller et andet sted end i en butik (pr. telefon, pr. postordre eller af en dørsælger), hvor enhver i EU bosat forbruger har ret til at annullere købet og sende varen tilbage inden for 14 dage uanset årsag og uden begrundelse.


De enkelte landes særregler

Der kan også gælde yderligere regler for reklamation i de enkelte EU-lande, som din virksomhed bør være opmærksom på. Herudover kan der gælde særlige regler for salg af varer til tredjelande udenfor EU, heriblandt USA, Canada mv.


Vi hjælper

Hos WTC advokaterne kan vi hjælpe dig med at få et overblik over dine markeder og skræddersy betingelser for reklamation og garanti, som passer til din virksomhed.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Hvad skal du være opmærksom på ved erhvervslejekontrakter. Det kommer advokat, Kristina Meier Risbjerg, ind på her.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
10/04/2024
Øvrige, Compliance
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
09/04/2024
EU-ret, Øvrige, Medieret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted