Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Har din virksomhed styr på betingelserne for reklamation og garanti?

WTC advokaterne
06/01/2023
Har din virksomhed styr på betingelserne for reklamation og garanti?
WTC advokaterne logo
Hen over juleperioden har der på sædvanlig vis været et stort salg af varer fra fysiske og onlinebutikker. Mange butikker og producenter vil derfor forventeligt i den kommende tid opleve henvendelser fra forbrugere, der ønsker at gøre brug af reklamations- eller garantirettigheder.

“Reklamationsret” og ”garanti” bliver ofte blandet sammen, men begreberne dækker ikke over det samme.


Reklamationsretten er forbrugeres lovfæstede ret i medfør af købeloven til at klage over fejl og mangler ved en vare – som udgangspunkt – i indtil 2 år efter købet, hvor du som producent, sælger eller forhandler skal afhjælpe pågældende fejl eller mangel uden udgifter og unødigt besvær for køber. Det gælder alt fra elektronik, møbler, tøj og endda brugte varer.


Garanti er derimod noget ekstra og frivilligt, som du som producent, sælger eller forhandler kan give oveni. En garanti stiller typisk en køber bedre end købeloven, så den fungerer som et supplement til de lovbestemte rettigheder. For eksempel kan en garanti forlænge klagemuligheden ud over de lovbestemte 2 år eller dække i situationer, som eller ikke ville være omfattet af reklamationsretten.


Minimumsrettigheder inden for hele EU

Du skal være opmærksom på, at der i EU er opsat minimumsregler for reklamation på tværs af EU’s 27 medlemslande. Ifølge EU-reglerne skal en forhandler reparere, erstatte, give afslag i prisen eller refundere pengene, hvis varer, som du har solgt i EU, viser sig at være mangelfulde eller ikke ser ud eller fungerer som lovet. Det gælder, uanset om du har solgt en vare til Jens Jensen i Bagsværd eller Pierre Piton i Marseille.


Herudover er der også særlige regler for varer eller tjenesteydelser, der sælges på nettet eller et andet sted end i en butik (pr. telefon, pr. postordre eller af en dørsælger), hvor enhver i EU bosat forbruger har ret til at annullere købet og sende varen tilbage inden for 14 dage uanset årsag og uden begrundelse.


De enkelte landes særregler

Der kan også gælde yderligere regler for reklamation i de enkelte EU-lande, som din virksomhed bør være opmærksom på. Herudover kan der gælde særlige regler for salg af varer til tredjelande udenfor EU, heriblandt USA, Canada mv.


Vi hjælper

Hos WTC advokaterne kan vi hjælpe dig med at få et overblik over dine markeder og skræddersy betingelser for reklamation og garanti, som passer til din virksomhed.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
09/10/2024
E-handel og markedsføring
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted