Erhvervs- og Vækstministeren har offentliggjort en rapport med anbefalinger til ændringer af den nuværende markedsføringslov og udkast til en ny markedsføringslov. Lovforslaget sendes nu i høring og forventes at træde i kraft den 1. juli 2017.
Baggrunden for det nye lovforsalg er dels den teknologiske udvikling og dels et behov for at bringe den eksisterende markedsføringslov på linje med EU-reguleringen på området.
De væsentligste ændringer er følgende:
- Lempelse af reglerne om uanmodet henvendelse ved elektronisk post (”spam-reglerne”). Denne lempelse består i en udvidelse af den erhvervsdrivendes mulighed for uden forudgående samtykke at markedsføre ”egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser”. Fremover vil de forventninger, som den erhvervsdrivende har skabt hos modtageren, være afgørende ved fortolkningen af begrebet ”egne tilsvarende produkter”.
- Spam-reglerne er tillige lempet i forhold til markedsføring mellem erhvervsdrivende. Fremover vil en erhvervsdrivende uden forudgående samtykke kunne rette henvendelse til en bestemt person hos en anden erhvervsdrivende med henblik på at markedsføre egne produkter, såfremt der består et kundehold mellem de to erhvervsdrivende. Tilsvarende gælder, hvis afsenderen har fået modtagerens elektroniske adresse direkte fra modtageren i en erhvervsmæssig forbindelse.
- Sprogkravet for garantier ændres, så der alene stilles krav om, at en garanti skal være affattet på dansk, såfremt markedsføringen er på dansk. Derudover ophæves forbuddet mod indholdsløse garantier, da dette område er fuldt reguleret i medfør af lovens vildledningsbestemmelser og af bekendtgørelsen om urimelig markedsføring i forbrugerforhold.
- Forbrugerombudsmanden vil blive tillagt udvidede kontrolbeføjelser. De udvidede beføjelser vil blandt andet give Forbrugerombudsmanden mulighed for at foretage elektronisk spejling og medtage materiale i digital form i forbindelse med kontrolundersøgelser.
- Derudover ophæves forpligtelsen for erhvervsdrivende til at give en vejledning i forbindelse med salg af produkter. En sådan pligt vil i langt de fleste tilfælde følge af lovens vildledningsbestemmelser, ligesom der efter købeloven gælder en vejled-ningspligt, som kan håndhæves efter markedsføringslovens god skik-bestemmelser.
Det er mere end 10 år siden, at markedsføringsloven senest blev revideret i sin helhed. Det nye lovforsalg skal ses i lyset af et ønske om at forenkle og overskueliggøre markedsføringsloven, og samtidig bringe loven på linje med EU-reguleringen på området. EU-direktiver, herunder særligt direktivet om urimelig handelspraksis (”handelspraksisdirektivet”), har gennem årene været drivende kræfter i udformningen af markedsføringslovens centrale bestemmelser. Markedsføringsloven har således været genstand for løbende ændringer, men der er overlap mellem lovens bestemmelser, ligesom EU-Kommissionen har udtalt, at Danmark på flere punkter ikke har foretaget en korrekt implementering af handelspraksisdirektivet. Disse forhold skal den nye markedsføringslov gøre op med.
Derudover skal den nye markedsføringslov sikre gode og ensartede forbrugerforhold, der er opdaterede i forhold til den teknologiske udvikling inden for kommerciel kommunikation, som har givet virksomhederne nye måder at markedsføre sig på, fx på sociale medier.
Udover egentlige ændringer af retstilstanden indeholder lovforslaget også en række sproglige tilretninger.
Du kan læse hele rapporten med anbefalede ændringer til markedsføringsloven og det nye lovforslag
her.
[layerslider id="63"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →