De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025

Forslaget svarer stort set til den praksis, som Energistyrelsen hidtil har benyttet. Der er derfor overvejende tale om en præcisering af gældende ret.
Hvis der kun er én rettighedshaver, vil det solidariske ansvar skulle tages over for staten. Hvis der er flere rettighedshavere, vil det solidariske ansvar skulle tages over for de andre. Sælger skal desuden afgive en erklæring (aftale) over for de eventuelle andre rettighedshavere samt den danske stat om fortsat subsidiær hæftelse for afviklingsomkostningerne som betingelse for, at Energistyrelsen vil godkende overdragelsen.
Der er i dag ikke nogen bestemmelser, der pålægger en sælger af en geotermitilladelse solidarisk ansvar for afviklingsomkostninger. Den nye bestemmelse pålægger derfor kommende sælgere af tilladelsesandele et vidtgående og byrdefuldt ansvar, efter tilladelsen er overdraget.
Teknisk og finansiel kapacitet
Som et nyt - og skærpet krav - skal rettighedshavere fremover, inden overgangen til en ny fase kan godkendes af Energistyrelsen, dokumentere fortsat teknisk og finansiel kapacitet. Derudover kan Energistyrelsen til enhver tid kræve dokumentation af den tekniske og finansielle kapacitet.
Lovudkastet angiver, hvilke økonomiske forhold der tillægges vægt, når Energistyrelsen vurderer, om den finansielle kapacitet er tilstede, herunder krav til selskabets kapitalforhold. Også her er der lagt op til skærpede krav. Rettighedshavere må derfor forventes i langt højere grad end i dag at skulle dokumentere deres tekniske og finansielle forhold overfor Energistyrelsen.
Afviklingsplaner
Det foreslås, at der indføres en ny bestemmelse om, at ansøgning om godkendelse af anlæg til brug for geotermiaktiviteter fremover skal ledsages af en plan for afviklingen af samtlige anlæg omfattet af ansøgningen. Afviklingsplanen skal blandt andet indeholde en opgørelse over de forventede udgifter til gennemførelse af afviklingen og en redegørelse for, hvordan rettighedshaveren forventer at etablere sikkerhed for midlerne.
Ifølge modeltilladelsen skal afviklingsplaner indsendes til Energistyrelsen senest et år før, tilladelsen ophører eller før det tidspunkt, hvor anlægget forventes at have udtjent sit formål. For nye anlæg etableret efter 19. juli 2015 vil afviklingsplanen derfor skulle være på plads langt tidligere, nemlig allerede i forbindelse med ansøgningen til Energistyrelsen om godkendelse af anlægget.
Vores ekspertise
I Bech-Bruun har vi stor erfaring med at rådgive geotermivirksomheder, blandt andet om deres tilladelsesforhold efter undergrundsloven.
Vi holder os løbende orienteret om lovudkastet og den kommende politiske behandling af lovforslaget i Folketinget, når lovforslaget er blevet fremsat. Vi kan bistå klienter med viden om lovforslagets udformning og behandling og kan hjælpe geotermivirksomheder med at sikre, at de nye krav overholdes, når lovforslaget er vedtaget.
Høringsfrist
Fristen for at indsende bemærkninger til Energistyrelsen til udkastet til lovforslag er den 21. november 2014.
Høringsbrevet og udkastet til lovforslaget kan læses her.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.