Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forenklede regler og afgiftsfritagelse skal fremme udnyttelsen af overskudsvarme

Bech Bruun
24/09/2021
Forenklede regler og afgiftsfritagelse skal fremme udnyttelsen af overskudsvarme
Bech Bruun logo
Et bredt politisk flertal har indgået en ny aftale om at fremme udnyttelsen af overskudsvarme i fjernvarmesektoren ved en forenkling af reglerne for prisregulering og en reducering af afgifterne. Energieffektiviseringsordningen forventes at træde i kraft i 2022.

Den 7. september 2021 indgik et bredt politisk flertal en ny aftale om at fremme udnyttelsen af overskudsvarme i fjernvarmesektoren. Aftalen forenkler reglerne for prisregulering og reducerer afgifterne på udnyttelse af overskudsvarme. Den nye aftale indfører et prisloft og en bagatelgrænse for prisregulering samt afgiftsfritagelse for virksomheder, der indgår i en energieffektiviseringsordning. Aftalen er udmøntet i et lovforslag, som Energistyrelsen har sendt i høring med frist for kommentarer den 6. oktober 2021. Lovforslaget forventes at træde i kraft i 2022.


Ny model for prisregulering af overskudsvarme

Aftalen indfører en ny model for prisregulering, hvor en overskudsvarmeleverandør og en fjernvarmevirksomhed frit kan aftale en pris for overskudsvarmen, så længe de samlede omkostninger til udnyttelse af overskudsvarmen holdes under et prisloft. Den nye model medfører, at overskudsvarmeleverandøren helt undtages fra administrative byrder i forhold til prisreguleringen.


Prisloftet fastsættes årligt af Forsyningstilsynet som et landsdækkende prisloft baseret på de gennemsnitlige omkostninger til de billigste, alternative eksisterende varmeproduktionsanlæg baseret på vedvarende energi. Prisloftet kommer dermed til at afspejle den pris, som fjernvarmeselskabet skulle betale, hvis det i stedet investerede i et andet produktionsanlæg baseret på vedvarende energi.


Aftalen fritager små overskudsvarmeleverandører med en kapacitet på under 0,25 MW fra prisreguleringen, som letter de administrative byrder og omkostninger i forbindelse med mindre leverancer.


Efter de gældende regler er både overskudsvarmeleverandør og -køber omfattet af anmeldelsespligten til Forsyningstilsynet. Den nye aftale medfører, at anmeldelsespligten for overskudsvarme, der leveres efter et fastsat prisloft, alene vil påhvile den varmeforsyningsvirksomhed, der køber overskudsvarme.


Afgiftsfritagelse for virksomheder, der indgår i en energieffektiviseringsordning

Aftalen indfører en frivillig energieffektiviseringsordning for virksomheder, der udnytter overskudsvarme og ønsker lempelse i overskudsvarmeafgiften. Energieffektiviseringsordningen forpligter virksomhederne til at gennemføre energigennemgange af processer og anlæg relateret til overskudsvarme. Gennemgangene skal verificeres af uvildige eksterne eksperter. Virksomhederne forpligter sig til, på baggrund af energigennemgangene, at gennemføre energieffektiviseringstiltag af virksomhedernes processer og anlæg.


Den nye ordning revurderer den aftalte certificeringsordning fra 2019. Den nye ordning formindsker de administrative omkostninger ved at indgå i ordningen betydeligt. Med ordningen forventes flere virksomheder at kunne opnå den aftalte afgiftslempelse.


De virksomheder, som indgår i energieffektiviseringsordningen, vil blive fritaget fra overskudsvarmeafgiften. Afgiftsfritagelsen kan kun finde anvendelse i det omfang, virksomheden opfylder kravene i energieffektiviseringsordningen. Afgiftsfritagelsen er et led i en grøn omlægning af varmeafgifterne, der skal understøtte den grønne omstilling af danskernes varmeforbrug, så det bliver dyrere at varme op med fossile kilder og billigere at varme op med grøn energi.


Energieffektiviseringsordningen forventes at træde i kraft i 2022. Kravene til energigennemgange og gennemførelse af energieffektiviseringer vil blive offentliggjort af Energistyrelsen i 4. kvartal af 2021.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye rammevilkår skal fremme VE-anlæg på land
Nye rammevilkår skal fremme VE-anlæg på land
02/01/2024
Energi og forsyning, Offentlig ret
Energiparker – En ny brik i Danmarks grønne omstilling?
Energiparker – En ny brik i Danmarks grønne omstilling?
24/01/2024
Miljøret, Energi og forsyning
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
01/03/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Offentlig ret
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
13/03/2024
Energi og forsyning, Finansiering og bankret
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
08/04/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted