Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmanden vurderer: Facebook overtræder god markedsføringsskik

Kromann Reumert
22/12/2021
Forbrugerombudsmanden vurderer: Facebook overtræder god markedsføringsskik
Kromann Reumert logo
På baggrund af en påtale fra Forbrugerombudsmanden ændrer Facebook sit annoncesystem i forhold til målrettede reklamer for forbrugslån.

Forbrugerombudsmanden har ifølge en pressemeddelelse af 14. december vurderet, at Facebooks nuværende annoncesystem er i strid med god markedsføringsskik. Facebooks platform har muliggjort køb af reklamer for forbrugslån, som specifikt er rettet mod folk, der har vist interesse for online spil og gambling.


Allerede i januar 2020 vurderede Forbrugerombudsmanden i en konkret sag, at det var i strid med almene samfundshensyn og social ansvarlighed, at en kreditformidlende virksomhed via Facebooks annoncesystem specifikt målrettede markedsføring af lånetjenester mod forbrugere, der eksempelvis havde "syntes godt om" spillesider eller klikket på annoncer af tilsvarende art.


Facebook har efterfølgende erklæret, at mediet vil ændre deres annoncesystem, så annoncører ikke fremadrettet kan målrette reklamer for forbrugslån til spilinteresserede forbrugere på platformen.


Forbrugerombudsmanden har i denne forbindelse understreget overfor Facebook, at det ikke vil være tilstrækkeligt, såfremt tredjeparts-annoncørerne blot erklærer, at de vil afstå fra målrettet reklamering af forbrugslån til forbrugere, der har vist interesse for spil. Muligheden for at målrette denne type reklamer må slet ikke tilbydes.


Hvad siger loven?

Det fremgår af markedsføringslovens § 3, stk. 1, at ”erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser”. Bestemmelsen benævnes i almindelighed "generalklausulen" og er en overordnet adfærdsnorm, som skal sikre en sund og fair erhvervsudøvelse. Bestemmelsen skal fortolkes i overensstemmelse med den samfundsmæssige udvikling og den herskende moralske opfattelse.   


I juli 2020 trådte endvidere et direkte forbud mod den beskrevne markedsføring i kraft, i form af markedsføringslovens nye § 11 b. Det følger blandt andet af bestemmelsen, at ”enhver markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere er forbudt”.


Forbrugerombudsmanden forklarer desuden: ”Helt tilbage i 1683 fastslog Danske Lov, at spillegæld ikke er juridisk bindende. Hensynet bag bestemmelsen er, at det er uetisk og samfundsmæssigt skadeligt, hvis der drives forretning på at lade folk gældsætte sig ved hasardspil. Bestemmelsen gælder endnu, og det er de samme hensyn, der gør, at det er i strid med god skik at målrette reklamer for lån mod forbrugere, der har vist interesse for spil.”


I Forbrugermandens vurdering af at Facebook har handlet i strid med god markedsføringsskik, når Facebook tilbyder de omtalte forbrugslånsannoncer til erhvervsdrivende, er det således lignende hensyn og interesser, som blev fundet beskyttelsesværdige helt tilbage i 1683, der lægges vægt på.  


Hvis din virksomhed gør brug af såkaldt "targeted advertising", er du er altid velkommen til at kontakte vores eksperter i markedsføringsret for at sikre, at jeres markedsføring overholder kravene.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
27/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
07/10/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
09/10/2024
E-handel og markedsføring
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted