Forbrugerombudsmanden vurderer: Facebook overtræder god markedsføringsskik
Forbrugerombudsmanden har ifølge en pressemeddelelse af 14. december vurderet, at Facebooks nuværende annoncesystem er i strid med god markedsføringsskik. Facebooks platform har muliggjort køb af reklamer for forbrugslån, som specifikt er rettet mod folk, der har vist interesse for online spil og gambling.
Allerede i januar 2020 vurderede Forbrugerombudsmanden i en konkret sag, at det var i strid med almene samfundshensyn og social ansvarlighed, at en kreditformidlende virksomhed via Facebooks annoncesystem specifikt målrettede markedsføring af lånetjenester mod forbrugere, der eksempelvis havde "syntes godt om" spillesider eller klikket på annoncer af tilsvarende art.
Facebook har efterfølgende erklæret, at mediet vil ændre deres annoncesystem, så annoncører ikke fremadrettet kan målrette reklamer for forbrugslån til spilinteresserede forbrugere på platformen.
Forbrugerombudsmanden har i denne forbindelse understreget overfor Facebook, at det ikke vil være tilstrækkeligt, såfremt tredjeparts-annoncørerne blot erklærer, at de vil afstå fra målrettet reklamering af forbrugslån til forbrugere, der har vist interesse for spil. Muligheden for at målrette denne type reklamer må slet ikke tilbydes.
Hvad siger loven?
Det fremgår af markedsføringslovens § 3, stk. 1, at ”erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser”. Bestemmelsen benævnes i almindelighed "generalklausulen" og er en overordnet adfærdsnorm, som skal sikre en sund og fair erhvervsudøvelse. Bestemmelsen skal fortolkes i overensstemmelse med den samfundsmæssige udvikling og den herskende moralske opfattelse.
I juli 2020 trådte endvidere et direkte forbud mod den beskrevne markedsføring i kraft, i form af markedsføringslovens nye § 11 b. Det følger blandt andet af bestemmelsen, at ”enhver markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere er forbudt”.
Forbrugerombudsmanden forklarer desuden: ”Helt tilbage i 1683 fastslog Danske Lov, at spillegæld ikke er juridisk bindende. Hensynet bag bestemmelsen er, at det er uetisk og samfundsmæssigt skadeligt, hvis der drives forretning på at lade folk gældsætte sig ved hasardspil. Bestemmelsen gælder endnu, og det er de samme hensyn, der gør, at det er i strid med god skik at målrette reklamer for lån mod forbrugere, der har vist interesse for spil.”
I Forbrugermandens vurdering af at Facebook har handlet i strid med god markedsføringsskik, når Facebook tilbyder de omtalte forbrugslånsannoncer til erhvervsdrivende, er det således lignende hensyn og interesser, som blev fundet beskyttelsesværdige helt tilbage i 1683, der lægges vægt på.
Hvis din virksomhed gør brug af såkaldt "targeted advertising", er du er altid velkommen til at kontakte vores eksperter i markedsføringsret for at sikre, at jeres markedsføring overholder kravene.