Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige

Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige
Bech-Bruun logo
Forbrugerombudsmanden har netop vurderet, at det er i strid med god skik for finansielle virksomheder at betinge et forlig af en tavshedsklausul, når forliget er indgået mellem virksomheden og en forbruger.

Forbrugerombudsmanden har den 31. august 2020 offentliggjort en afgørelse om et forlig mellem en forbruger og en bank. Efter forbrugerens opfattelse havde banken foretaget en utilstrækkelig kreditvurdering, hvilket forbrugeren indgav en klage over til Forbrugerombudsmanden. Afgørelsen kan læses på Forbrugerombudsmanden hjemmeside her.


Banken og forbrugeren indgik et forlig, som banken gjorde betinget af, at forbrugeren ikke måtte udtale sig offentligt eller privat om forliget og desuden skulle tilbagekalde sin klage hos Forbrugerombudsmanden.


Af bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder fremgår det, at en finansiel virksomhed skal udvise god erhvervsskik over for forbrugere. Bestemmelsen svarer i det væsentligste til den mere generelle bestemmelse i markedsføringsloven om, at en erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik.


Forbrugerombudsmanden har i den forbindelse vurderet, at det er i strid med god skik for finansielle virksomheder at betinge et forlig af en tavshedsklausul, når forliget er indgået mellem en virksomhed og en forbruger. Den pågældende tavshedsklausul blev derfor kendt ugyldig af Forbrugerombudsmanden.


Forbrugerombudsmanden har i afgørelsen særligt lagt vægt på følgende forhold:


  • Forbrugere må ikke fratages sine centrale rettigheder som ytringsfrihed
  • Forbrugere må ikke fratages adgangen til håndhævelsesmyndigheder
  • Forbrugere må ikke fratages adgangen til juridisk bistand.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kan virksomheder ikke nægte forbrugere disse rettigheder som en betingelse for at indgå et forlig. Virksomheder skal derfor respektere forbrugerens ytringsfrihed og ret til at videregive oplysninger til myndigheder og til juridisk bistand.


Forbrugerombudsmanden har i sagen udtalt følgende: ”Det er kun positivt, hvis forbrugere og virksomheder kan finde mindelige løsninger på deres tvister. Men det må ikke ske på bekostning af forbrugerens centrale rettigheder som ytringsfriheden og adgangen til juridisk bistand. De rettigheder kan virksomhederne ikke tage fra forbrugerne. Det vil naturligvis kunne vanskeliggøre vores håndhævelse af lovgivningen, hvis virksomheder som betingelse for forlig pålægger forbrugere ikke at kommunikere med os.”


Bech-Bruuns kommentarer

På trods af at afgørelsen vedrører en finansiel virksomhed, har Forbrugerombudsmanden i afgørelsen brugt et generelt sprog, hvorfor afgørelsen må forventes at have en betydning både for finansielle virksomheder og andre virksomheder, der indgår aftaler med forbrugere.


Bestemmelsen om god skik i bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder har som nævnt mange ligheder med generalklausulen om god markedsføringsskik i markedsføringsloven, hvis rækkevidde ikke er begrænset til finansielle virksomheder.


Vi anbefaler på baggrund af Forbrugerombudsmandens afgørelse, at virksomheder som udgangspunkt undlader at anvende tavshedsklausuler i forlig og aftaler med forbrugere, uanset om der er tale om en finansiel virksomhed eller ej, hvis de derved fratages retten til at udøve centrale rettigheder som ytringsfrihed samt retten til at klage til håndhævelsesmyndigheder og/eller juridisk bistand.


Hvis I har spørgsmål til afgørelsen eller brug for rådgivningen inden for området, er I velkomne til at kontakte os.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Bruger du Contract Management strategisk?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Bruger du Contract Management strategisk?
Hvordan bruger du contract management strategisk i din forretning? Hvorfor er det vigtigt, når vi oplever globale pandemier og den verserende krig i Europa?
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
09/10/2024
E-handel og markedsføring
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted