Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Forbrugerombudsmanden skærper indsatsen mod abonnementsfælder

Bird & Bird
01/11/2016
212
Forbrugerombudsmanden skærper indsatsen mod abonnementsfælder
Bird & Bird logo
Nettet bugner med fristende tilbud på "gratis prøvepakker" til mellem 1-50 kr. samt usædvanligt gode tilbud. I mange tilfælde er der imidlertid tale om abonnementsfælder, og det er blevet et alvorligt problem for forbrugerne. Senest er syv virksomheder blevet politianmeldt for fire tilfælde af overtrædelse af markedsføringsloven.


Abonnementsfælder på nettet er ifølge Forbrugerombudsmanden et alvorligt og voksende problem. Det har ført til flere politianmeldelser for brud på markedsføringsloven, og de fleste er endt med bødestraf. Det er et meget alvorligt problem, fordi det i sidste ende kan medføre, at tilliden til nethandlen forsvinder.


Hvad er en abonnementsfælde?


En abonnementsfælde er et tilbud på nettet, der ''virker for godt til at være sandt.'' Forbrugeren har mulighed for at benytte sig af tilbuddet ved at betale et symbolsk beløb. Enten fremgår det med småt – eller måske fremgår det slet ikke - at man ved betalingen af beløbet også tegner et abonnement. Herefter bruger virksomheden forbrugerens betalingsoplysninger til at trække et væsentlig større beløb end det aftalte hver måned.


De fire sager


De fire tilfælde er faktisk så grove, at Forbrugerombudsmanden har bedt politiet om at tage stilling til, om straffeloven er overtrådt, og om abonnementsfælderne er lavet for at få forbrugerne til at afgive deres betalingsoplysninger uden egentlig at sælge dem et produkt.

''Du har vundet en rejse''

Tre selskaber udsendte en mail til forbrugerne med beskeden ''Du har vundet en rejse'' eller lignende. Klikker forbrugerne på linket i mailen, bliver de præsenteret for et spørgeskema, der skal udfyldes. Blandt spørgsmålene kan man vælge, hvorvidt man ønsker at modtage en kuffert eller en bærbar computer for et lille beløb. Herefter kommer forbrugeren videre til betalingssiden, hvor betalingen skal gennemføres. Det fremgår med meget lille skrift, at forbrugeren samtidigt tegner et abonnement i syv dage. Når betalingen er gennemført, hæves der 299-399 kr. månedligt, indtil forbrugeren selv afmelder det. Ingen af forbrugerne har nogensinde modtaget en kuffert eller en bærbar computer.

''Du har vundet en GPS''

En anden virksomhed udsendte mails til forbrugerne om, at de havde vundet en GPS eller et kamera. Somme tider fremgik det, at gaven var forsøgt leveret men kommet retur. Forbrugeren bedes klikke på et link og bekræfte sin adresse. Derefter ledes forbrugeren hen til en anden side, hvor man skal betale et lille beløb for at modtage gaven. Det fremgår helt nederst på siden, at man tegner et abonnement. Herefter bliver der trukket 279 kr. månedligt fra forbrugeren.

''Få dit gavekort nu''

En tredje virksomhed annoncerede hhv. på Facebook og via en mail udsendt til forbrugerne, hvor det fremgik, at forbrugerne fik en iPhone eller et gavekort mod betaling af blot 5 kr. i forsendelsesgebyr. Her stod med småt nederst på hjemmesiden, at man med betalingen også tegnede et abonnement. Efterfølgende trak virksomheden 499 kr. månedligt fra forbrugeren.

''Kampagnetilbud''

Den fjerde virksomhed fremsendte mails til forbrugerne om et særligt godt kampagnetilbud, fx en kaffemaskine til blot 5 kr. i forsendelsesomkostninger. Her fremgik det også med småt nederst på hjemmesiden, at man med betalingen af de 5 kr. tegnede et abonnement. Efterfølgende trak virksomheden 249-399 kr. månedligt fra forbrugeren.

Fire tips til at undgå abonnementsfælder:

  1. De små bogstaver – Virksomhederne bag abonnementsfælder gør alt, hvad de kan for at sløre oplysningerne om, hvad forbrugerne i virkeligheden siger ja til. Ofte fremgår det nederst på hjemmesiden med meget små bogstaver. Brug lidt ekstra tid på at kigge ordentlig efter.

  2. De (lidt for) gode tilbud – "If it seems too good to be true, it probably is". Brug din sunde fornuft.

  3. Virksomhedstjek – Hvis det ikke fremgår tydeligt på hjemmesiden, hvem der står bag, er det ofte et dårligt tegn. Lav evt. et hurtigt virksomhedstjek på Google eller Trustpilot.

  4. Afkrydsede felter - Somme tider afkrydser virksomhederne felter på siden på forhånd, hvor forbrugerene accepterer nogle urimelige vilkår.


Hvis du allerede er røget i abonnementsfælden…

… kan du gøre to ting. For det første har du 14 dages fortrydelsesret, når abonnementet er indgået via nettet. Du skal straks give besked herom til virksomheden. Det er altid bedst at gøre det skriftligt, så du til enhver tid kan bevise, at du har overholdt fristen på 14 dage.

Hvis der er hævet et større beløb, end du har givet tilladelse til, kan du for det andet kontakte virksomheden og bede dem tilbageføre beløbet. Såfremt de ikke tilbagefører beløbet, kan du benytte dig af din banks indsigelsesordning.






 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bird & Bird logo
København
Sundkrogsgade 21
2100 København Ø
72 24 12 12
72 24 12 13
denmark@twobirds.com
Ledige jobs
Annoncér dit stillingsopslag her og nå ud til mere end 48.000 månedlige besøgende

Juridiske nyheder & artikler

Hold dig opdateret på de seneste juridiske nyheder eller søg blandt de mere end 4.000 artikler som allerede er udgivet. Vi har samlet det vigtigste viden ét sted.

Juridiske kurser & arrangementer

Find nemt dit næste kursus eller anden relevant efteruddannelse inden for dit felt. Søg på tværs af fagområder fra en række forskellige udbydere.

Find Juridisk Specialist

Brug for en advokat? Søg efter verificerede specialister på tværs af advokatbranchen og find en specialist inden for det område, hvor du søger råd og vejledning.

Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye vejledninger til influenters markedsføring af fødevarer
Nye vejledninger til influenters markedsføring af fødevarer
10/09/2020
E-handel og markedsføring
Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester
Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester
09/09/2020
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige
Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige
03/09/2020
E-handel og markedsføring, Kontraktret, Øvrige
Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
28/08/2020
E-handel og markedsføring, Energi og forsyning
Ny lov om håndhævelse af P2B-forordningen vedtaget
Ny lov om håndhævelse af P2B-forordningen vedtaget
26/06/2020
E-handel og markedsføring
Øgede sanktioner og mulighed for blokering af websites, der sælger farlige produkter til Danmark
Øgede sanktioner og mulighed for blokering af websites, der sælger farlige produkter til Danmark
18/06/2020
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
© 2020 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted