EU's 5. sanktionspakke mod Rusland − og nye humanitære undtagelser
De økonomiske og sektorale sanktioner er fastsat i Rådets gennemførelsesforordning (EU) 2022/576, der ændrer i forordning 833/2014 (Rusland forordningen) og forordning 765/2006 (Belarus forordningen). De individuelle sanktioner (indefrysning) er fastsat i Rådets gennemførelsesforordning (EU) 2022/580, der opdaterer bilaget til forordning 269/2014 (indefrysningsforordningen) med tilføjelse af 217 nye personer og 18 virksomheder, heriblandt en række prominente russiske forretningsfolk og oligarker og familiemedlemmer til en række tidligere sanktionerede personer.
De nye handelsrestriktioner fremhæver især forbuddet mod køb, import og overførsel af kul og faste fossile brændstoffer, hvis disse har russisk oprindelse eller eksporteres fra Rusland, som potentielt kritisk for europæiske virksomheders bundlinje; ifølge tal fra EU tegner markedet for import af kul sig i øjeblikket for 8 milliarder euro årligt, og i EU har især Tyskland og landets industri længe været storimportør af russisk kul. Lignende importforbud er indført for blandt andet russisk spiritus, træ, cement, gødningsstoffer samt fisk og skaldyr.
På eksportsiden er der også indført yderligere restriktioner, der forbyder eksport − direkte eller ad omveje − af blandt andet jetbrændstof, kvantecomputere og avancerede halvledere, high-performance elektronik, software, følsomme maskiner og transportmidler. Eksport af mindre følsomme produkter, der vurderes at kunne styrke Ruslands industrielle kapacitet, er også forbudt, heriblandt udvalgte planter, kemikalier, maling, træprodukter, pap og tekstiler.
Eksportrestriktionerne omfatter også forbud mod at sælge, levere, overføre eller eksportere produkter og teknologi egnet til brug i forbindelse med olieraffinering og likvefaktion af naturgas til Rusland, uanset oprindelsesland. Alle disse restriktioner gælder for al eksport til Rusland eller til brug i Rusland, og er altså ikke begrænset til udvalgte virksomheder eller organer.
Transportsektoren rammes også af den 5. sanktionspakke, der både indeholder et forbud mod russiske fartøjers anløb til europæiske havne (med visse humanitære undtagelser) og et forbud mod såvel russiske som belarusiske vejtransportfirmaers adgang til det europæiske vejnet, herunder til transport af gods i transit (med visse undtagelser og overgangsbestemmelser).
Som et nyt tiltag indeholder den 5. sanktionspakke også et forbud mod russiske virksomheders deltagelse i udbud og udførelse af offentlige kontrakter i EU. Kriterierne for dette forbuds anvendelse, heriblandt i forhold til underleverandører, som er beskrevet nærmere i vores særskilte nyhed herom. Samtidig forbydes enhver form for finansiel støtte til russiske offentlige myndigheder.
De nye sanktioner medfører også, at den russiske og belarusiske finanssektor rammes af yderligere restriktioner, herunder gennem forbud mod indskud til krypto-tegnebøger, salg af pengesedler og omsættelig valuta denomineret i EU-medlemsstaternes officielle valutaer til Rusland og Belarus eller til fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer i Rusland og Belarus, udstedt efter den 12. april 2022. Endelig omfatter pakken et totalt transaktionsforbud i forhold til fire af de banker, der i begyndelsen af marts blev udelukket fra SWIFT-systemet (Novicombank, Otkritie Bank, Sovcombank, og VTB Bank).
Som endnu en nyskabelse indeholder pakken også et forbud mod registrering af eller tilrådighedsstillelse af vedtægtsmæssigt hjemsted, forretningsadresse, forvaltningstjenester mv. for en trust eller lignende retlige arrangementer med russiske stiftere eller begunstigede. Forbuddet er kvalificeret af visse undtagelser og overgangsbestemmelser, men er alligevel ganske vidtgående.
Som det gælder generelt for EU sanktioner, er det ikke kun forbudt for danskere og danske virksomheder at handle i strid med sanktionernes forbud, men ligeledes at medvirke til andres − for eksempel en handelspartner eller et udenlandsk datterselskab − overtrædelse. Det samme gælder, hvis man søger at omgå reglerne ved for eksempel at benytte sig af "slørende" mellemled i sine supply chains eller bevidst bruge et ikke-EU-baseret affilieret selskab i koncernen som mellemled inden videredistribution til eksempelvis Danmark.
Humanitære undtagelser
I kølvandet på den 5. sanktionspakke meddelte EU-Kommissionen den 13. april 2022 Rådets vedtagelse af en række humanitære undtagelser til EU's samlede sanktionsregime mod Rusland. Undtagelserne har til formål at styrke og facilitere mulighederne for at yde humanitær hjælp til civilbefolkningen i Ukraine.
Undtagelserne indebærer, at humanitære EU-partnere − navnlig ICRC/Røde Kors og FN's specialagenturer − ikke bliver omfattet af de eksisterende forbud mod tilrådighedsstillelse af økonomiske ressourcer til personer eller enheder underlagt indefrysning, hvis en sådan tilrådighedsstillelse er nødvendig af (udelukkende) humanitære årsager.
Undtagelserne omfatter også en række organisationstyper, der generelt får dispensation fra forbuddet om eksportrestriktioner til Donetsk- og Lugansk-regionerne i Ukraine såvel som fra serviceydelsesforbuddene i samme regioner. Desuden vil organisationer, der i udgangspunktet ikke er omfattet af undtagelserne, kunne søge om tilladelse/dispensation i den enkelte EU-medlemsstat.
EU's 4. sanktionspakke
De senest vedtagne sanktioner følger i fodsporene på EU's tidligere vedtagne sanktioner mod Rusland, heriblandt den 4. sanktionspakke, der blev vedtaget den 15. marts 2022. Den 4. pakke indeholdt blandt andet et forbud mod eksport af luksusprodukter til Rusland eller til brug i Rusland. Luksusprodukter defineres i Rådets gennemførelsesforordning (EU) 2022/430 som varer tilhørende udvalgte kategorier − herunder raceheste, brugskunst, sko og biler − med en værdi på over 300 euro per stk. Samtidigt indførtes også strengere eksportrestriktioner for varer med dobbelt anvendelse ("dual-use-produkter").
Denne pakke introducerede endvidere importrestriktioner på russiske stål- og jernprodukter. Pakken indeholdt også et totalt transaktionsforbud mod udvalgte statsejede virksomheder og deres datterselskaber, et forbud mod nye investeringer i Ruslands energisektor samt et forbud mod levering af kreditvurderingstjenester samt adgang til abonnementstjenester i forbindelse med kreditvurderingsaktiviteter til russiske personer eller enheder.
Vi følger udviklingen nøje og opdaterer vores nyhedsbreve og hjemmeside løbende.
Kromann Reumerts specialister i international handel rådgiver danske virksomheder om alle aspekter af sanktioner og embargoer, herunder relevante overgangsbestemmelser. Vi kan hjælpe din virksomhed med at afdække jeres risikoeksponering og formulere løsninger tilpasset jeres forretnings behov.