EU-Kommissionen har den 8. februar 2017 idømt tre virksomheder bøder på i alt EUR 68 millioner for at have aftalt lave indkøbspriser på køb af brugte bilbatterier i strid med TEUF art. 101.
I perioden fra 2009 til 2012 indgik fire europæiske virksomheder, Campine, Eco-Bat Technologies, Johnsen Controls og Recylex, et kartelsamarbejde, hvor de fastsatte lave indkøbspriser for køb af brugte bilbatterier. Virksomhederne købte batterier og udskilte herefter blyindholdet, der blev solgt videre til batterifabrikanter, som kunne anvende det i nye bilbatterier. Dette foregik i Tyskland, Frankrig, Belgien og Holland.
Virksomhederne pressede ifølge Kommissionen priserne ved løbende at udveksle information og i fællesskab fastsætte endelige indkøbspriser og indkøbsmængder. De oplyste endvidere hinanden om forhandlernes fremsatte pristilbud og endeligt indgåede aftaler. Under hele perioden var virksomhederne ifølge Kommissionen opmærksomme på, at deres sammenslutning var ulovlig, hvorfor kommunikationen i flere tilfælde foregik via kodesprog for at holde koordineringen hemmelig.
Ved at fastsætte de lave indkøbspriser kunne virksomhederne opnå en højere profit, når de solgte det udskilte bly videre til batterifabrikanter. Aftalen om de lave indkøbspriser resulterede i, at den almindelige konkurrence på markedet forsvandt, og at forhandlerne af brugte bilbatterier blev betalt væsentlig mindre, end hvis markedet havde været konkurrencepræget. Kartellet ramte særligt små og mellemstore forhandlere, som var nødsaget til at sælge til den lavere fastsatte pris.
Efter reglerne om leniency blev virksomheden Johnson Controls fritaget for bøde, da det var denne virksomhed, som i juni 2012 informerede Kommissionen om kartellet, hvorefter Kommissionen indledte kontrolundersøgelser hos flere virksomheder i branchen.
Virksomhederne Eco-Bat og Recylex fik deres bøder nedsat med henholdsvis 50 % og 30 %, da begge virksomheder under sagen samarbejdede med Kommissionen. Deres bøder var herefter henholdsvis godt EUR 32 millioner og godt EUR 26 millioner. Compine fik ikke nedsat sin bøde efter reglerne om leniency, da virksomheden ikke havde offentliggjort sin deltagelse i kartellet, men slap alligevel med en bøde på ca. EUR 8 millioner, idet de havde spillet en mindre rolle i kartellet.
Sagen adskiller sig fra andre sager om karteldannelse, da virksomhederne begrænsede konkurrencen ved at gå sammen om at nedsætte indkøbsprisen i stedet for at øge deres salgspriser. Der var således tale om et indkøbskartel. Det høje bødeniveau i sagen illustrerer, at Kommissionen er af den opfattelse, at konkurrencebegrænsningen i denne slags sager er lige så alvorlig som i sager, hvor virksomhederne går sammen om at forhøje deres salgspriser.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →