EU-Designreformen er nu et skridt tættere på at blive realiseret
Europa-Kommissionen annoncerede tilbage i 2020, at den europæiske designlovgivning skulle revideres, blandt andet som følge af den vellykkede reform af EU’s varemærkelovgivning.
Dette har resulteret i, at nye forslag til ændring af EU-direktivet (”Direktivet”) og EU-forordningen (”Forordningen”) om beskyttelse af industrielle designs (”Designreformen”) er blevet sendt i høring. Baggrunden for de to forslag er et ønske om at modernisere og effektivisere det europæiske designsystem og harmonisere designlovgivningen nationalt i EU-medlemsstaterne.
Forslagene indeholder bestemmelser, der har til formål at gøre designbeskyttelsesprocessen mere brugervenlig og billigere. Nedenfor følger en gennemgang af de mest centrale dele af forslagene.
Reduktion af gebyrerne for registrering af EU-designs
I forsøget på at sikre adgang til billigere designbeskyttelse i EU omfatter forslaget til Forordningen en nedsættelse af ansøgningsgebyret samt ændring af gebyrstrukturen for fornyelser. Herudover omfatter forslaget en afskaffelse af den nuværende begrænsning i forhold til samregistreringer af designs, som også skal medvirke til at gøre EU-designbeskyttelsen billigere. På nuværende tidspunkt er det alene muligt at samregistrere designs, der tilhører samme Locarno-klasse. Det betyder, at eksempelvis en lampe og et bord ikke kan indeholdes i samme designansøgning. Forslaget til Forordningen lægger op til, at denne begrænsning afskaffes, således at alle designs – uanset Locarno-klasse – kan indeholdes i samme ansøgning, ligesom det er tilfældet i UK.
Ajourføring af definitioner
Designreformen omfatter ændring af definitionen på begreberne ’design’ og ’produkt’, som med forslagene præciseres og udvides. Opdateringen af definitionerne er med henblik på at fremtidssikre lovgivningen mod teknologiske fremskridt, såsom animationer, 3D-printning, NFT’er og virtuelle produkter i metaverset og samtidigt skabe større retssikkerhed og gennemsigtighed, for så vidt angår den beskyttede genstand.
Reservedelsklausul
Med henblik på at bidrage til øget konkurrence på reservedelsmarkedet i hele Unionen, lægger Designreformen op til at udfase designbeskyttelsen for reservedele. Det skal dermed være tilladt i alle EU-medlemsstater at reproducere identiske reservedele, hvis formål er at genskabe hovedproduktets oprindelige udseende, hvilket særligt kan have stor betydning i forhold til reservedele til biler. Designbeskyttelsen for reservedele er på nuværende tidspunkt ikke harmoniseret i EU-medlemsstaterne, og der kan derfor være nationale forskelle mellem medlemsstaterne på, hvorvidt det udgør en krænkelse at reproducere reservedele magen til de originale.
For at imødekomme eksisterende designrettighedshaveres interesser, vil reparationsklausulen dog kun have øjeblikkelig retsvirkning for fremtidige designs, mens designs, der allerede er beskyttet, forbliver beskyttet i en overgangsperiode på 10 år.
Designmeddelelse
Med Designreformen introduceres også designsymbolet Ⓓ, svarende til ®-symbolet for varemærker. Indehaveren af en registreret designrettighed kan ved hjælp af designmeddelelsen informere offentligheden om, at designet er registreret.
Administrativ ugyldighedssag
I nogle medlemsstater kan gyldigheden af et registreret design kun anfægtes i retssager, hvilket kan være besværligt og meget omkostningstungt. Designreformen lægger derfor i stedet op til, at der bør indføres en simpel, administrativ procedure for anfægtelse af gyldigheden af designregistreringer nationalt i alle EU-medlemsstater, som skal varetages af det nationale kontor for intellektuel ejendomsret, ligesom det også er tilfældet for varemærker.
Hos Bech-Bruun følger vi udviklingen af den nye Designreform tæt, og vi vil løbende holde vores klienter orienteret om nyt.