Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Energitilsynets kompetence i priseftervisningssager består, selvom leveringsforholdet er ophørt

Horten
14/12/2016
Energitilsynets kompetence i priseftervisningssager består, selvom leveringsforholdet er ophørt

En ny afgørelse fra Energitilsynet tager konkret stilling til, om virksomheden Brdr. Hartmann A/S har haft pligt til at anmelde en priseftervisning for levering af varme til Tønder Fjernvarmeselskab, A.m.b.a, i perioden 1. januar 2015 – 8. januar 2015, og i bekræftende fald om der vil være grundlag for at meddele dispensation herfra.







SAGEN BEHANDLER OVERORDNEDE TO SPØRGSMÅL


Sagen for Energitilsynet behandler overordnet set to spørgsmål. Først og fremmest har tilsynet vurderet Brdr. Hartmanns anmeldelsespligt til Energitilsynet af en priseftervisning med tilhørende revisorerklæring om priseftervisningens overensstemmelse med varmeforsyningsloven, jf. anmeldelsesbekendtgørelsens regler.

Efterfølgende har tilsynet vurderet betydningen af gældende praksis for sagen i form af to afgørelser fra Energiklagenævnet om Energitilsynets kompetence til at vurdere, om varmepriser har været fastsat i overensstemmelse med varmeforsyningslovens prisregulering, selvom leveringsforholdet efterfølgende er ophørt. Dette efterfølges af en vurdering af, om en anmodning om dispensation kan imødekommes.

Af sagens oplysninger fremgår det, at Brdr. Hartmann har leveret varme til Tønder Fjernvarme i perioden 1. januar 2015 – 8. januar 2015, hvorefter Tønder Fjernvarme valgte at lukke for modtagelsen af varme fra virksomheden. Således har Brdr. Hartmann ikke leveret varme til Tønder Fjernvarme siden 8. januar 2015. Efterfølgende er leveringsforpligtelsen også ophørt ved et godkendt projektforslag.


ENERGITILSYNETS KOMPETENCE


Energiklagenævnet har tidligere truffet afgørelse i to sager om Energitilsynets kompetence, når leveringsforholdet er ophørt. Den ene af disse sager blev indbragt netop af Brdr. Hartmann. Da Energitilsynet i sagen skulle tage stilling til forståelsen af Energiklagenævnets seneste praksis, sammenholdt med dispensationspraksis, har sekretariatet forelagt sagen for Energitilsynet.

I overensstemmelse med Sekretariatets vurdering, fastslog Energitilsynet i afgørelsen, at Energitilsynet i overensstemmelse med Energiklagenævnets praksis, fortsat besidder den nødvendige kompetence til at pålægge en virksomhed at anmelde prisoplysninger samt til at foretage en vurdering heraf, selvom leveringsforholdet er ophørt, inden priseftervisningen sker. Leveringen af varme fra Brdr. Hartmann til Tønder Fjernvarmeselskab i perioden den 1. – 8. januar 2015 var omfattet af varmeforsyningsloven. Brdr. Hartmann havde derfor pligt til at anmelde en priseftervisning for denne leveringsperiode.

Det forhold, at leveringsforholdet er ophørt, afskærer således ikke Energitilsynets kompetence for den periode, hvor levering fanldt sted, jf. varmeforsyningslovens § 20, jf. § 21, stk. 4. Energitilsynets besidder dog ikke kompetence til at give pålæg om ændring af priser med fremadrettet virkning, jf. varmeforsyningslovens § 20, jf. § 21, stk. 4.


DISPENSATION VED VÆSENTLIG ULEMPE FOR VIRKSOMHEDER


Det er muligt at opnå dispensation fra anmeldelseskravet i varmeforsyningslovens § 21, stk. 1, iI tilfælde af bl.a. væsentlig ulempe for virksomheder.

I den konkrete sag fandt hverken sekretariatet eller Energitilsynet, at den af Brdr. Hartmann anførte ulempe er så vigtig, at pligten til at anmelde en priseftervisning bør vige herfor, når hensigten med prisanmeldelsen og sagens karakter i øvrigt tages i betragtning. Detr er blandt andet blevet lagt vægt på, at ulemperne overvejende var af økonomisk karakter. Derfor blev anmodningen om dispensation ikke imødekommet, jf. anmeldelsesbekendtgørelsens § 8, jf. varmeforsyningslovens § 21, stk. 1.

Læs afgørelsen her.







Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
13/03/2024
Energi og forsyning, Finansiering og bankret
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
08/04/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise
Ny lov om energiparker vedtaget – regler om kortere sagsbehandlingstid er på vej
Ny lov om energiparker vedtaget – regler om kortere sagsbehandlingstid er på vej
07/06/2024
Energi og forsyning, Offentlig ret
Regeringen udgiver ny solcellestrategi
Regeringen udgiver ny solcellestrategi
04/06/2024
Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise, Øvrige
FIDIC Yellow Book i vedvarende energiprojekter
FIDIC Yellow Book i vedvarende energiprojekter
29/10/2024
EU-ret, Fast ejendom og entreprise, Energi og forsyning
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted