EMIR REFIT - Nye rapporteringsregler skal anvendes fra den 29. april 2024
Modparter, som indberetter på egne og andres vegne, er givetvis allerede langt med implementeringen af de nye rapporteringsregler. Derfor vil vi i denne nyhed fokusere på de modparter, som har delegeret indberetning til den anden modpart på transaktionen eller til en tredjemand.
Baggrund
Rapporteringsbestemmelsen i EMIR artikel 9 ændres ikke i denne REFIT-runde, men der ændres i de delegerede retsakter, som indeholder de uddybende regler for rapporteringskravet. De nye EMIR-rapporteringsregler er:
- RTS 2022/1855 om præcisering af de oplysninger, der som minimum skal indberettes til transaktionsregistre, og den type indberetninger, der skal anvendes (denne RTS afløser den nugældende RTS 148/2013)
- ITS 2022/1860 om standarder, formater, hyppighed og metoder og ordninger i forbindelse med indberetning (denne ITS afløser den nugældende ITS 1247/2012
- den nye RTS 2022/1858 om præcisering af procedurerne for afstemning af data mellem transaktionsregistre og de procedurer, som transaktionsregistret skal anvende for at kontrollere, at den indberettende modpart eller den indberettende enhed opfylder indberetningskravene, og for at kontrollere, at de indberettede data er fuldstændige og korrekte.
Derudover opdaterede European Securities and Markets Authority (ESMA) sine guidelines om rapportering i henhold til EMIR REFIT den 14. december 2022. Læs guidelines her.
Blandt de nye elementer er:
- Ændring i indhold og format i form af flere og ændrede datafelter
- Nye krav til transaktionsregistres afstemning af indberettede data
- Nyt krav om indberettende parters indførelse af ordninger for håndtering af afstemningsfejl, som transaktionsregistre giver feedback om
- Nyt krav om meddelelse til tilsynsmyndighederne (i Danmark: Finanstilsynet) ved betydelige fejl og problemer i dataindberetningen
- Indberetning på positionsniveau kræver enighed mellem transaktionsmodparterne, og at en række betingelser er opfyldt.
Tiltag som kan være relevante for modparter
De relevante tiltag afhænger blandt andet af, om man selv er ansvarlig for, at indberetningsforpligtelsen opfyldes i henhold til EMIR (det vil sige, når man er klassificeret som FC eller NFC+), og i så fald om man har aftalt at delegere rapporteringen til sin modpart eller til en tredjemand (særligt disse parter skal være opmærksomme på de nye krav), eller om man ikke selv er ansvarlig for indberetningsforpligtelsen, idet modparten i henhold til EMIR er ansvarlig for rapportering på begge parters vegne (det vil sige, når man er klassificeret som NFC-).
De relevante tiltag for modparter, som ikke selv indberetter, er:
- ved nye transaktioner eller ændringer i eksisterende transaktioner rettidigt at levere relevant data til den indberettende enhed
- for eksisterende transaktioner at levere relevant supplerende data inden fristen i oktober 2024, hvor data i transaktionsregistrene skal være opdateret, hvis transaktionsmodparten opdaterer, eller selv indrapporterer supplerende data inden for fristen
- at meddele Finanstilsynet om betydelige fejl eller problemer, hvis man er ansvarlig for indberetning, og hvis transaktionsmodparten er ansvarlig, afklare hvornår og hvordan, man får besked (hvis det ønskes), hvis transaktionsmodparten meddeler Finanstilsynet om betydelige fejl eller problemer
- at gennemgå og opdatere interne processer for at sikre, at der er taget højde for de nye krav
- at indgå tillæg eller ny aftale om rapportering, hvis det er nødvendigt (det bemærkes, at ISDA mfl. har opdateret deres standardrapporteringsaftale)
- at indgå aftale om indberetning på positionsniveau, hvis relevant.