Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Den nye ressourceregel i offentlighedsloven

Kammeradvokaten
16/10/2014
703
Den nye ressourceregel i offentlighedsloven
Kammeradvokaten logo
Ombudsmanden har i en udtalelse taget stilling til den nye regel i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1, hvorefter offentlige myndigheder kan afslå behandling af en anmodning om aktindsigt, hvis behandlingen nødvendiggør et uforholdsmæssigt ressourceforbrug. 

Efter den nye regel i offentlighedslovens  § 9, stk. 2, nr. 1 (ressourcereglen), kan behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter lovens § 7, afslås, i det omfang behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug.

Det fremgår af forarbejderne til § 9, stk. 2, nr. 1, at det centrale for vurderingen af, om en anmodning om aktindsigt vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, er det forventede tidsforbrug i forbindelse med myndighedens behandling af sagen. Et afslag efter bestemmelsen forudsætter, at det vurderes, at det samlede tidsforbrug for myndigheden i forbindelse med behandling af anmodningen - det vil sige såvel fremsøgning af sagerne eller dokumenterne som vurderingen af, om der kan meddeles aktindsigt - må forventes at overstige ca. 25 timer (svarende til mere end 3 fulde arbejdsdage).

Hvis den, der har søgt om aktindsigt, godtgør en særlig interesse i sagerne eller dokumenterne, vil myndigheden dog i almindelighed være forpligtet til at behandle anmodningen.

Det fremgår  desuden af forarbejderne, at meddelelse af afslag på aktindsigt med henvisning til ressourceforbruget ikke bør være den første reaktion på en anmodning om aktindsigt. Myndigheden bør i første omgang  indlede en dialog med den aktindsigtsansøgende med henblik på at få afgrænset og konkretiseret anmodningen og afhjælpe et eventuelt ressourceproblem.

Den konkrete sag
Ombudsmanden har i den konkrete sag taget stilling til anvendelsen af ressourcereglen og den dialog, der skal være mellem borger og myndighed, inden reglen anvendes til et afslag.

I den konkrete sag havde en borger anmodet Skatteministeriet om aktindsigt i ministeriets dokumenter i forbindelse med en beretning fra Rigsrevisionen om fusion af skatteforvaltningen. Skatteministeriet afslog borgerens anmodning med henvisning til, at behandlingen ville kræve et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, jf. offentligehedslovens § 9, stk. 2, nr. 1.

Ministeriet henviste i sin afgørelse til, at de akter, som skulle gennemgås, omfattede over 6.000 sider, og at ministeriet allerede på tidspunktet for afslag på aktindsigt havde brugt ca. 25 timer på anmodningen.

Inden afslaget havde ministeriet forgæves bedt borgeren om at præcisere anmodningen om aktindsigt.

Ombudsmanden kunne ikke kritisere Skatteministeriets afslag på at behandle anmodningen. Ombudsmanden henviste til, at de akter, som borgeren søgte indsigt i, var meget omfattende og komplekse, samt at borgeren ikke havde en særlig interesse i at få indsigt i dokumenterne. Ombudsmanden udtalte dog, at Skatteministeriet burde have forklaret borgeren, hvorfor ministeriet bad borgeren præcisere sin anmodning om aktindigt. Ombudsmanden udtalte desuden, at ministeriet burde have forklaret, atkonsekvensen af en manglende præcisering kunne være, at ministeriet ville afslå at behandle sagen under hensyn til ministeriets ressourcer. Ombudsmanden fandt videre, at ministeriet kunne have tilkendegivet, hvor meget yderligere arbejdstid ministeriet var indstillet på at bruge på sagen efter en eventuel præcisering.

Ombudsmanden udtalte herefter, at Skatteministeriet som led i dialogen med borgeren kunne have overvejet, at udlevere en intern aktliste, som ville have givet borgeren bedre mulighed for at præsicere sin anmodning.

Ombudsmandens udtalelse viser, hvilke krav der må stilles til en myndigheds dialog med borgeren, forud for anvendelsen af ressourcereglen.

En myndighed kan ikke nøjes med at anmode borgeren om at præcisere sin anmodning om aktindsigt, men myndigheden skal vejlede og oplyse om, at konsekvensen af en manglende præcisering vil være, at myndigheden vil afslå at behandle anmodningen under hensyn til ressourcereglen.

 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Kammeradvokaten logo
Aarhus
Åboulevarden 49
8000 Aarhus C
33 15 20 10
mail@poulschmith.dk
København
Vester Farimagsgade 23
1606 København V

Juridiske nyheder & artikler

Hold dig opdateret på de seneste juridiske nyheder eller søg blandt de mere end 4.000 artikler som allerede er udgivet. Vi har samlet det vigtigste viden ét sted.

Juridiske kurser & arrangementer

Find nemt dit næste kursus eller anden relevant efteruddannelse inden for dit felt. Søg på tværs af fagområder fra en række forskellige udbydere.

Find Juridisk Specialist

Brug for en advokat? Søg efter verificerede specialister på tværs af advokatbranchen og find en specialist inden for det område, hvor du søger råd og vejledning.

Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forvaltnings­retlige mangler ved kommunal digital selvbetjenings­løsning
Forvaltnings­retlige mangler ved kommunal digital selvbetjenings­løsning
16/04/2019
Offentlig ret, Stats- og forvaltningsret
Er medarbejderjulegaver skattepligtige?
Er medarbejderjulegaver skattepligtige?
06/12/2017
Stats- og forvaltningsret
Persondataret – Brugen af eksterne leverandører
Persondataret – Brugen af eksterne leverandører
12/11/2014
E-handel og markedsføring, Persondata, Stats- og forvaltningsret
Ombudsmanden sætter fokus på digital forvaltning
Ombudsmanden sætter fokus på digital forvaltning
24/10/2014
Stats- og forvaltningsret
Medarbejderes navne kan ikke undtages fra aktindsigt
Medarbejderes navne kan ikke undtages fra aktindsigt
19/10/2014
Stats- og forvaltningsret
Hvad er omfattet af miljøoplysningsloven?
Hvad er omfattet af miljøoplysningsloven?
18/10/2014
Miljøret, Stats- og forvaltningsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
Følg Jurainfo.dk på:
© 2020 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted