Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Den nye markedsføringslov er nu vedtaget

Bech Bruun
27/04/2017
427
Den nye markedsføringslov er nu vedtaget
Bech Bruun logo
Den 25. april 2017 blev lovforslaget til den nye markedsføringslov endeligt vedtaget, og loven er nu en realitet. Den nye markedsføringslov træder i kraft den 1. juli 2017.
Vedtagelsen af den nye markedsføringslov skal ses i lyset af ønsket om at forenkle og overskueliggøre markedsføringsloven og samtidig bringe loven på linje med EU-reguleringen på området. EU-direktiver, og særligt direktivet om urimelig handelspraksis (”handelspraksisdirektivet”), har gennem årene været fundamentet for udformningen af markedsføringslovens centrale bestemmelser. EU-Kommissionen har dog tidligere udtalt, at Danmark på flere punkter ikke har implementeret handelspraksisdirektivet korrekt. Dette skal den nye markedsføringslov gøre op med.

Den nye markedsføringslov er samtidig udtryk for et ønske om at sikre gode og ensartede forbrugerforhold, der er opdaterede i forhold til den teknologiske udvikling inden for kommerciel kommunikation, som har givet virksomhederne nye måder at markedsføre sig på, fx ved brug af sociale medier.


Markedsføring af egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser

En af de væsentligste ændringer med den nye markedsføringslov vedrører reglerne om uanmodet henvendelse ved elektronisk post (”spam-reglerne”). Disse lempes fremover, i den forstand at der sker en udvidelse af den erhvervsdrivendes mulighed for uden forudgående samtykke at markedsføre ”egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser”. Fremover vil de forventninger, som den erhvervsdrivende har skabt hos modtageren, være afgørende ved fortolkningen af begrebet ”egne tilsvarende produkter”.

Begrebet ”egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser” er dog i lovens endelige version blevet indsnævret i forhold til det, som det oprindelige lovforslag lagde op til. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgik således, at hvis en kunde køber et par bukser i et stormagasin, der sælger mange forskellige typer af varer, og i den forbindelse har afgivet sin e-mail-adresse, kan stormagasinet efterfølgende sende reklame for det øvrige varesortiment. I betænkningen er dette efterfølgende blevet præciseret således, at stormagasinet  alene kan sende reklame inden for samme produktkategori. I eksemplet med bukser kan der således sendes reklame vedrørende  beklædning, men ikke vedrørende andre varegrupper som fx legetøj. Den erhvervsdrivende har heller ikke mulighed for at udvide produktkategorien ved at præcisere dette over for kunden.


Andre væsentlige ændringer

Den nye markedsføringslov indeholder desuden følgende øvrige væsentlige ændringer:

  • Sprogkravet for garantier ændres, så der alene stilles krav om, at en garanti skal være affattet på dansk, såfremt markedsføringen er på dansk. Derudover ophæves forbuddet mod indholdsløse garantier, da dette område er fuldt reguleret i medfør af lovens vildledningsbestemmelser og af bekendtgørelsen om urimelig markedsføring i forbrugerforhold.

  • Forbrugerombudsmanden bliver tillagt udvidede kontrolbeføjelser. De udvidede beføjelser vil blandt andet give Forbrugerombudsmanden mulighed for at foretage elektronisk spejling og medtage materiale i digital form i forbindelse med kontrolundersøgelser.

  • Forpligtelsen for erhvervsdrivende til at give en vejledning i forbindelse med salg af produkter ophæves. En sådan pligt vil i langt de fleste tilfælde følge af lovens vildledningsbestemmelser, ligesom der efter købeloven gælder en vejledningspligt, som kan håndhæves efter markedsføringslovens god skikbestemmelser.


Med den endelige vedtagelse af den nye markedsføringslov er forslaget om at udvide muligheden for at sende elektronisk markedsføring uden forudgående samtykke til erhvervsdrivende udgået (§ 10, stk. 3 i det oprindelige lovforslag). Denne udvidelse var ellers materielt set den væsentligste ændring i forhold til den nuværende markedsføringslov, men der har altså ikke været politisk opbakning til gennemførelse heraf.

Den nye markedsføringslov træder i kraft den 1. juli 2017, og du kan læse ordlyden af den endelige lov her.



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Ledige jobs
Jurainfo logo
Annoncér dit stillingsopslag her og nå ud til mere end 30.000 månedlige besøgende

Juridiske nyheder & artikler

Hold dig opdateret på de seneste juridiske nyheder eller søg blandt de mere end 4.000 artikler som allerede er udgivet. Vi har samlet det vigtigste viden ét sted.

Juridiske kurser & arrangementer

Find nemt dit næste kursus eller anden relevant efteruddannelse inden for dit felt. Søg på tværs af fagområder fra en række forskellige udbydere.

Find Juridisk Specialist

Brug for en advokat? Søg efter verificerede specialister på tværs af advokatbranchen og find en specialist inden for det område, hvor du søger råd og vejledning.

Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny dom fra EU-Domstolen afklarer regler om oprindelsesmærkning af fødevarer
Ny dom fra EU-Domstolen afklarer regler om oprindelsesmærkning af fødevarer
09/10/2020
E-handel og markedsføring
Ulovligt telefonsalg: Forbruger­ombudsmanden politianmelder to energiselskaber
Ulovligt telefonsalg: Forbruger­ombudsmanden politianmelder to energiselskaber
28/09/2020
E-handel og markedsføring
Nye vejledninger til influenters markedsføring af fødevarer
Nye vejledninger til influenters markedsføring af fødevarer
10/09/2020
E-handel og markedsføring
Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester
Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester
09/09/2020
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige
Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige
03/09/2020
E-handel og markedsføring, Kontraktret, Øvrige
Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
28/08/2020
E-handel og markedsføring, Energi og forsyning
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
© 2020 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted