Artikel
Bloggeres markedsføring, pas på faldgruberne
Som virksomhed bør du ikke ukritisk lade bloggere markedsføre dine produkter på de sociale medier og vær varsom med at linke til deres billeder og tekster.
SKJULT REKLAME
Det er efterhånden almindeligt kendt, at dygtige bloggere inden for mode og livsstil kan gøre deres blog til en levevej. Det kan de blandt andet, fordi de får betaling for at omtale eller vise bestemte produkter i blogindlæg.
Indlæggene præsenteres ofte som om de er udtryk for bloggerens egen personlige holdning og smag. Det har for længst fået Forbrugerombudsmanden til at udarbejde en vejledning til bloggere om skjult reklame.
Hvis en blogger f.eks. modtager gratis produkter mod at omtale dem og vise dem på sin blog, har han/hun pligt til at angive klart og tydeligt, at der er tale om markedsføring.
VÆRDIEN AF BLOG-MARKEDSFØRING
Bloggerens omtale og visning af et givet produkt kan ofte tilføre produktet en ekstra kvalitet, når det bliver vist sammen med andre virksomheders produkter og varemærker eller i sammenhænge, som virksomheden selv ville have vanskeligt ved at etablere. Bloggeren deltager ofte selv i den lille fortælling, som produkterne præsenteres i. Det kan løfte markedsføringen af et nyt solbrilledesign, at en kendt blogger viser det sammen med f.eks. et kendt make-up-mærke, eller at et tøjbrand bliver vist på et billede, der er optaget til en koncert med et kendt band.
PAS PÅ BRUG AF ANDRES VAREMÆRKER
Nogle virksomheder ønsker som led i aftalen med bloggeren at have ret til at bruge bloggerens billeder på deres egne platforme, f.eks. på en Instagram-konto. Det kan ske enten ved, at virksomheden gengiver billedet med sin egen tekst, eller ved at virksomheden linker til bloggerens opslag.
Når det er virksomheden selv, der benytter billedet og bloggerens tekst til at markedsføre sit eget produkt, opstår der risiko for, at indehaveren af rettighederne til de andre varemærker og designs, der bliver vist på billedet, vil opfatte det som snyltning på disse rettigheder. Sammenkoblingen kan nemlig skabe en opfattelse hos læseren om, at solbrillefabrikanten er knyttet til make-upvirksomheden enten direkte eller indirekte.
Virksomheder, der benytter bloggeres billeder og/eller indlæg i markedsføring på egne platforme, skal derfor være opmærksomme på, om de ved at anvende eller linke til bloggerens billeder, i realiteten bruger andre virksomheders varemærker til at markedsføre deres egne produkter.
Hvis der er tale om brug af meget velkendte varemærker og designs, som bruges for at promovere og tilføre noget identitet og troværdighed til det mindre kendte mærke/produkt, vil der ofte være tale om en krænkelse.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →