Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ankestævning sendt på mail og oprettet af byretten blev afvist

Ankestævning sendt på mail og oprettet af byretten blev afvist
IUNO logo
En ankestævning skal som udgangspunkt indleveres på domstolens digitale sagsportal, medmindre særlige omstændigheder fritager en person fra at bruge sagsportalen. Det bekræfter en ny sag fra Østre Landsret, hvor byretten accepterede, at en person sendte sin ankestævning på mail til byretten. Landsretten mente derimod ikke, at ankestævningen var indleveret korrekt og afviste derfor sagen.

Sagen handlede om en person, som var udsat for et færdselsuheld og væltede på sin cykel. I den forbindelse rettede hun et erstatningskrav mod et busselskab, som hun mente var ansvarlig for ulykken. I sagen slog byretten fast, at busselskabet ikke skulle betale erstatning.


Efter byrettens afgørelse skrev cyklisten til byretten og fortalte, at hun gerne ville anke dommen, men at hendes advokat ikke ønskede at hjælpe hende længere. Hun fortalte også, at hun var meget syg, og at hun ikke havde NemID. Dommeren i byretten besluttede, at hun kunne få lov til at sende anken på mail, og så ville byretten oprette ankesagen for hende på domstolenes sagsportal. På sagsportalen indlæste byretten derfor hendes e-mail som en ankestævning.


Landsretten skulle herefter tage stilling til, om ankestævningen var gyldig, eller om sagen skulle afvises, fordi ankestævningen ikke var indleveret korrekt.


Cyklisten var ikke fritaget fra at bruge sagsportalen

Alle borgerlige sager og ankesager skal som udgangspunkt starte på domstolenes digitale sagsportal (minretssag.dk). Det betyder, at en stævning, som bliver sendt på mail til byretten, ikke er korrekt indleveret og derfor ikke gyldig.


Under nogle helt særlige omstændigheder, kan en person dog blive fritaget fra at anvende sagsportalen. Det er tilfældet, hvis retten vurderer, at der er særlige forhold, som gør, at personen ikke kan forventes at ville kunne anvende sagsportalen. Det kan for eksempel være borgere med særlige handikap eller borgere, der mangler digitale kompetencer. I den konkrete sag bemærkede landsretten, at selv om byretten havde opfattet cyklistens mail som en anke og derfor oprettet ankesagen, så havde byretten ikke på forhånd fritaget cyklisten fra at anvende sagsportalen. Ankestævningen var derfor ikke indleveret korrekt.


I ekstraordinære tilfælde kan retten også beslutte, at en sag eller en ankestævning kan indleveres på en anden måde end gennem den digitale sagsportal. Det gælder for eksempel hvis det er af hensyn til statens sikkerhed eller af hensyn til personers liv eller helbred. Men i sagen slog landsretten fast, at der ikke var tale om en sådan ekstraordinær situation.


Landsretten kom derfor frem til, at cyklistens ”ankestævning” ikke var gyldigt indleveret, fordi cyklisten ikke havde brugt sagsportalen. Den opfyldte heller ikke betingelserne for, hvad der skal stå i en ankestævning. Ankesagen blev derfor afvist.


IUNO mener

Sagen viser, at det ikke har nogen betydning, at byretten selv opfatter en mail som en ankestævning, hvis den ikke er indleveret på den rigtige måde. Hvis byretten vælger at hjælpe en person med at oprette en sag, er det nemlig helt afgørende, om byretten har fritaget personen for at bruge sagsportalen på det tidspunkt, hvor sagen oprettes på sagsportalen, eller om der er tale om andre ekstraordinære tilfælde.


IUNO anbefaler, at virksomheder og deres forsikringsselskaber er opmærksomme på, om stævninger og ankestævninger, som de enten selv indleverer eller modtager, opfylder de krav, der stilles til både indhold og indlevering gennem sagsportalen. Det gælder særligt i de situationer, hvor en stævning eller ankestævning ikke er indleveret gennem sagsportalen, eller hvis der er nogle andre situationer, hvor sagsportalen ikke bliver brugt. Her kan det være relevant at undersøge forholdet nærmere, da det kan have afgørende betydning for sagens udfald.


[Østre Landsrets dom af 11. januar 2022]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Mange virksomheder eller privatpersoner oplever at skulle skifte forsikringsselskab, hvilket der kan være mange gode grunde til. I forbindelse med et skift af forsikringsselskab er der dog visse ting man skal holde sig for øje.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nej til erstatning for ulykke under fest, som virksomhed havde betalt til
Nej til erstatning for ulykke under fest, som virksomhed havde betalt til
05/09/2024
Ansættelses- og arbejdsret, Forsikring og erstatning
Luftfartselskabernes bevisbyrde og dokumentationspligt i forbindelse med kompensationssager - en analyse af seneste retspraksis
Luftfartselskabernes bevisbyrde og dokumentationspligt i forbindelse med kompensationssager - en analyse af seneste retspraksis
12/09/2024
Forsikring og erstatning, Øvrige
Nye blanketkrav ved byretterne i sager om flykompensation
Nye blanketkrav ved byretterne i sager om flykompensation
01/10/2024
Øvrige, Forsikring og erstatning
Personalemangel ved bagagehåndtering kan være en usædvanlig omstændighed
Personalemangel ved bagagehåndtering kan være en usædvanlig omstændighed
10/10/2024
Transportret, Forsikring og erstatning
Produktsikkerhedsforordningen
Produktsikkerhedsforordningen
31/10/2024
EU-ret, Forsikring og erstatning
Kaffetørst endte i fald: arbejdsskade under hjemmearbejde
Kaffetørst endte i fald: arbejdsskade under hjemmearbejde
04/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret, Forsikring og erstatning
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted