Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ændringer i købeloven: Forlængelse af formodningsreglen

Ændringer i købeloven: Forlængelse af formodningsreglen
IUNO logo
Med de nye opdateringer i købeloven skal flere virksomheder nu vænne sig til et øget ansvar overfor forbrugere. En af ændringerne er en forlængelse af perioden dækket af formodningsreglen. Reglen handler om, hvornår man formoder, at en mangel er opstået i forbrugerkøb. I nyhedsbrevet her går IUNO i dybden med opdateringen af formodningsreglen.

Vi ser, at virksomheder nu får et øget ansvar overfor forbrugere i forbindelse med mangler ved varer. Med den seneste opdatering af købeloven er der blandt andet indført en forlængelse af formodningsreglen.


Hvad er formodningsreglen?

Hvis en vare har en mangel, har forbrugere som udgangspunkt kun ret til afhjælpning, hvis manglen var til stede på leveringstidspunktet. Formodningsreglen findes i købelovens § 77a, stk. 3 og siger noget om, hvem der bærer bevisbyrden for, at manglen ikke var til stede på leveringstidspunktet i forbrugerforhold.


Ifølge formodningsreglen formoder man, at en mangel, som en forbruger kan påvise indenfor en bestemt periode efter levering, var til stede ved levering. Hvis sælgeren skal undgå at bære ansvaret for manglen, skal sælgeren kunne modbevise denne formodning. Det kræver, at sælgeren kan bevise, at manglen ikke var til stede ved levering, og derfor er opstået efterfølgende, eksempelvis som følge af uhensigtsmæssigt brug af varen.


Fra seks måneder til tolv måneder

Før ændringen i købeloven var det sådan, at man ved en mangel opdaget inden for de første 6 måneder efter levering formodede, at den var til stede, da varen blev leveret. Derfor var det sælgers ansvar at bevise, at dette ikke var tilfældet.


Nu er formodningsreglen ændret, så formodningen gælder for mangler, der bliver opdaget inden for det første år efter levering. Det betyder altså, at hvis en forbruger opdager en mangel inden for et år fra leveringstidspunktet, så skal sælgeren bevise, at manglen er opstået efter levering for at undgå at blive ansvarlig.


IUNO mener

Den nye frist stiller store krav til virksomheder, fordi det kan være et omfattende stykke arbejde at skulle dokumentere, at alle solgte varer er frie for mangler på leveringstidspunktet. IUNO anbefaler i stedet for at opbevare dokumentation for en vares tilstand i et år fra leveringstidspunktet, at man forsøger at løfte bevisbyrden ved at vise, at manglen skyldes forbrugerens forkerte brug af varen.


Virksomheder, der producerer varer, kan derfor med fordel kaste et nyt blik over deres beskrivelse af, hvad hensigtsmæssigt brug af deres produkt indebærer. På den måde kan det være nemmere for producenten og andre virksomheder, der sælger produktet, at løfte bevisbyrden.

Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
IUNO logo
København
Njalsgade 19C, 3
2300 København S
53 74 27 00
communication@iuno.law
Stockholm
Grev Turegatan 30
114 38 Stockholm
Oslo
Tollbugata 8
0152 Oslo
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Jobbørs
Engagerede og digitalt orienterede jurister med interesse for selskabskontrol
Legal Counsel
Erfaren jurist eller advokat til spændende job i luftfart
Kan du opbygge og vedligeholde en model for leverandør- og kontraktstyring hos Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI)? Så er du måske vores nye kontraktjurist!
Annoncér dit stillingsopslag her
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2022 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted