Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ændring af reglerne for prismarkedsføring

Bech Bruun
22/03/2022
Ændring af reglerne for prismarkedsføring
Bech Bruun logo
Som følge af nye EU-regler træder der den 28. maj 2022 en ny bestemmelse i kraft i Bekendtgørelse om oplysning om salgspris og enhedspris for forbrugsvarer. De gældende regler for, hvornår man må bruge sparbudskaber og hvilke priser, man må sammenligne med, bliver dermed ændret.

Alle besparelsesudsagn, der indeholder en sammenligning med varens tidligere pris, skal angive varens normalpris.


Efter de gældende regler har det været tilladt at sammenligne en nedsat pris med den laveste pris, som varen har haft de seneste seks uger (fire uger for dagligvarer og sæsonvarer). Der har således været en referenceperiode (normalprisperiode) på seks (fire) uger.


Samtidig har der været mulighed for at køre korte kampagner på op til tre dages varighed, hvor samtlige varer, dele af varesortimentet eller bestemte varekategorier blev sat ned, uden at det afbrød referenceperioden. Dette har bl.a. givet mulighed for at køre Black Friday-tilbud, uden at den nedsatte pris på Black Friday skulle regnes som den nye normalpris.


Dette ændres med de nye regler.


§ 9 a i bekendtgørelse om oplysning om salgspris og enhedspris for forbrugsvarer medfører for det første, at referenceperioden på seks (fire) uger ændres til 30 dage. For varer, der må antages at blive forringet eller forældet hurtigt (for eksempel fersk kød og afskårne blomster), gælder der en referenceperiode på 14 dage. Her er det værd at bemærke, at ’varer, der må antages at blive forringet eller forældet hurtigt’ dækker over færre varer end ’dagligvarer og sæsonvarer’.


Dernæst medfører de nye regler, at selv korte nedsættelser på samtlige varer, dele af varesortimentet eller bestemte varekategorier (for eksempel weekendkampagner eller Black Friday-tilbud) medfører en afbrydelse af referenceperioden. Det betyder, at hvis man har nedsat priserne på varer til Black Friday (i slutningen af november måned), skal de nedsatte priser bruges som udgangspunkt for besparelsen, hvis man i forbindelse med julesalget vil annoncere med et sparbudskab.


Hvis prisnedsættelsen øges progressivt – for eksempel ved udsalg, hvor tilbudsprisen sænkes yderligere hen af vejen – er det til gengæld blevet tilladt at sammenligne med den pris, varen havde før den første prisnedsættelse. Dette har ikke været tilladt efter de gældende regler, hvor man ved progressive prisnedsættelser alene måtte sammenligne med prisen umiddelbart før den yderligere nedsættelse.


Endelig skal man være opmærksom på, at visse salgsfremmende udtryk som for eksempel ’særtilbud’, ’tilbudspriser’, ’Black Friday-pris’ i sig selv er omfattet af reglerne. Det betyder, at hvis man bruger sådanne udtryk i sin markedsføring, bliver man nødt til også at angive den billigste pris på varen inden for de sidste 30 dage.


Forbrugerombudsmanden er i gang med at revidere retningslinjerne for prismarkedsføring i lyset af de nye regler på området.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
03/04/2024
E-handel og markedsføring, Immaterialret
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
08/04/2024
E-handel og markedsføring
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
04/04/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Finansiering og bankret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted