Ændring af reglerne for prismarkedsføring
Alle besparelsesudsagn, der indeholder en sammenligning med varens tidligere pris, skal angive varens normalpris.
Efter de gældende regler har det været tilladt at sammenligne en nedsat pris med den laveste pris, som varen har haft de seneste seks uger (fire uger for dagligvarer og sæsonvarer). Der har således været en referenceperiode (normalprisperiode) på seks (fire) uger.
Samtidig har der været mulighed for at køre korte kampagner på op til tre dages varighed, hvor samtlige varer, dele af varesortimentet eller bestemte varekategorier blev sat ned, uden at det afbrød referenceperioden. Dette har bl.a. givet mulighed for at køre Black Friday-tilbud, uden at den nedsatte pris på Black Friday skulle regnes som den nye normalpris.
Dette ændres med de nye regler.
§ 9 a i bekendtgørelse om oplysning om salgspris og enhedspris for forbrugsvarer medfører for det første, at referenceperioden på seks (fire) uger ændres til 30 dage. For varer, der må antages at blive forringet eller forældet hurtigt (for eksempel fersk kød og afskårne blomster), gælder der en referenceperiode på 14 dage. Her er det værd at bemærke, at ’varer, der må antages at blive forringet eller forældet hurtigt’ dækker over færre varer end ’dagligvarer og sæsonvarer’.
Dernæst medfører de nye regler, at selv korte nedsættelser på samtlige varer, dele af varesortimentet eller bestemte varekategorier (for eksempel weekendkampagner eller Black Friday-tilbud) medfører en afbrydelse af referenceperioden. Det betyder, at hvis man har nedsat priserne på varer til Black Friday (i slutningen af november måned), skal de nedsatte priser bruges som udgangspunkt for besparelsen, hvis man i forbindelse med julesalget vil annoncere med et sparbudskab.
Hvis prisnedsættelsen øges progressivt – for eksempel ved udsalg, hvor tilbudsprisen sænkes yderligere hen af vejen – er det til gengæld blevet tilladt at sammenligne med den pris, varen havde før den første prisnedsættelse. Dette har ikke været tilladt efter de gældende regler, hvor man ved progressive prisnedsættelser alene måtte sammenligne med prisen umiddelbart før den yderligere nedsættelse.
Endelig skal man være opmærksom på, at visse salgsfremmende udtryk som for eksempel ’særtilbud’, ’tilbudspriser’, ’Black Friday-pris’ i sig selv er omfattet af reglerne. Det betyder, at hvis man bruger sådanne udtryk i sin markedsføring, bliver man nødt til også at angive den billigste pris på varen inden for de sidste 30 dage.
Forbrugerombudsmanden er i gang med at revidere retningslinjerne for prismarkedsføring i lyset af de nye regler på området.