Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Bliv forfatter Bliv kursusudbyder Bliv verificeret specialist Bliv jobannoncør
Artikel

Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester

Bech Bruun
09/09/2020
Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester
Bech Bruun logo
Med ikrafttrædelse fra den 1. juli 2020 og fremefter har Danmark implementeret Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1808 af 14. november 2018 om ændring af direktivet af audiovisuelle medie-tjenester (AVMS-direktivet). AVMS-direktivet pålægger EU-medlemsstaterne en række minimums-standarder for audiovisuelle medier og gælder både for traditionelt TV og TV-lignende on demand-tjenester samt videodelingsplatforme. Det ændrede AVMS-direktiv skal være implementeret i EU-medlemsstaternes nationale lovgivning senest den 19. september 2020.

Ændringen af AVMS-direktivet er blevet implementeret i dansk ret ved lov nr. 805 af 09/06/2020 om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov om film samt ved vedtagelsen af en række bekendtgørelser, som hører under Kulturministeriet.


AVMS-direktivet indeholder et afsenderlandsprincip, som stadigvæk gælder. Afsenderlandsprincippet betyder, at medietjenester som udgangspunkt kun skal overholde den lovgivning, som gælder i det land, hvor medietjenesten er etableret. I praksis har det den konsekvens, at danske medier som DR og TV2, der er etableret i Danmark, skal overholde den danske implementering af reglerne i AVMS-direktivet, mens medier, der sender til Danmark fra andre lande, fx NENT, Discovery, Disney, BBC, Viasat, Turner og Xee mv., skal overholde lovgivningen i det land, hvor de er etableret.


Ændringsloven indeholder følgende hovedpunkter:


  • Indførelse af pligt for videodelingsplatforme til at træffe foranstaltninger til at imødegå skadeligt og ulovligt audiovisuelt indhold på deres tjenester.
  • Indførelse af krav til udbydere af tv og on demand audiovisuelle medietjenester om mærkning af programmers egnethed for mindreårige. Indførelse af pligt for udbydere af tv og on demand audiovisuelle medietjenester til gradvist at gøre programindhold mere tilgængeligt for personer med handicap.
  • Opretholdelse af de gældende strengere danske reklameregler (forbud mod afbrydelse af tv-programmer med reklamer, forbud mod visning af danske programmer, som indeholder produktplacering, og opretholdelse af det gældende reklameloft på tv på 12 minutter pr. time).

De nærmere regler fra direktivet og lovforslagets hovedpunkter er gennemført i en række bekendtgørelser med hjemmel i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, herunder ændringsloven med tilhørende lovbemærkninger.


De fleste bekendtgørelser er meget specifikke for DR og TV2, men følgende bekendtgørelser gælder også for af videodelingsplatformstjenester og on demand audiovisuelle medietjenester etableret i Danmark, ligesom de kan være relevante for sponsorer, producenter mv:


  • Bekendtgørelse om programvirksomhed på grundlag af registrering
  • Bekendtgørelse om videodelingsplatformstjenester
  • Bekendtgørelse om reklamer og sponsorering mv. af programmer i radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber
  • Bekendtgørelse om forsyning af tv og on demand audiovisuelle medietjenester med overliggende indslag til kommercielle formål mv.

Bekendtgørelserne fastsætter en række krav til udbydere af fjernsynsvirksomhed og on demand audiovisuelle medietjenester etableret i Danmark, herunder følgende:


  • Krav om beskyttelse af mindreårige (valg af sendetidspunkt, alderskontrolværktøjer m.v.) og offentligheden mod skadeligt og ulovligt indhold.
  • Krav om aldersvurdering og aldersmærkning af visse programtyper set i forhold til disse programmers egnethed for mindreårige samt information om aldersmærkningen.
  • Krav om registrering hos Radio- og TV-nævnet.
  • Krav om, at europæiske programmer udgør mindst 30% af deres kataloger og får en tilpas fremtrædende plads (finder ikke anvendelse på udbydere med en lav omsætning eller en lille målgruppe).

For videodelingsplatformstjenester etableret i Danmark fastsættes blandt andet følgende krav i bekendtgørelserne:


  • Krav om, at videodelingsplatformstjenester implementerer foranstaltninger til at imødegå skadeligt og ulovligt audiovisuelt indhold på deres tjenester (bl.a. krav til videodelingsplatforme om, at de skal oprette mekanismer til indberetning af skadeligt eller ulovligt indhold, der udbydes på platformen, og til at sikre alderskontrol) samt forpligtelser vedrørende reklamer.
  • Krav om, at udbydere af videodelingsplatforms-tjenester skal lade sig registrere hos Radio- og TV-nævnet.
  • Sociale medietjenester er omfattet af bekendtgørelsens regler, hvis udbud af billedprogrammer, brugergenererede videoer eller begge dele til offentligheden udgør en væsentlig funktion i tjenesten.

Desuden opretholdes gældende strengere danske reklameregler for radio, fjernsynsvirksomhed og on demand audiovisuelle medietjenester etableret i Danmark, herunder følgende:


  • Forbuddet mod afbrydelse af tv-programmer med reklamer
  • Forbuddet mod visning af danske programmer, som indeholder produktplacering
  • Reklameloftet på tv på 12 minutter pr. time
  • Præcisering af forbud mod reklame, sponsorering og produktplacering ift. elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere.

Bekendtgørelse om forsyning af tv og on demand audiovisuelle medietjenester med overliggende indslag (overlays) til kommercielle formål m.v. fastsætter undtagelserne til direktivets krav om, at programvirksomhed ved udsendelse af billedprogrammer ikke må forsynes med overliggende indslag (overlays) til kommercielle formål eller ændres uden samtykke fra de foretagender, der udøver programvirksomheden.


Forbuddet mod overliggende indslag (overlays) til kommercielle formål uden samtykke er implementeret i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed § 89, stk. 1. Efter bekendtgørelsen gælder følgende undtagelser til forbuddet:


  • Overliggende indslag (overlays), som modtageren af tjenesten udelukkende har taget initiativ til eller tilladt til privat brug såsom overliggende indslag som følge af tjenester for individuel kommunikation.
  • Kontrolelementer af enhver brugergrænseflade, der er nødvendige for driften af udstyret eller for programnavigering såsom volumenbjælker, søgefunktioner, navigationsmenuer eller kanaloversigter.
  • Overliggende indslag (overlays) i form af advarselsmeddelelser, oplysninger i offentlighedens interesse, under tekster eller kommerciel kommunikation såsom reklamer mv., der leveres af udbyderen af programvirksomheden.
  • Datakompressionsteknikker, der mindsker størrelsen af en datafil, og andre teknikker, der kan tilpasse en tjeneste til distributionsmidlet, såsom opløsning og kodning, uden nogen ændring af indholdet med forbehold for Europa-Parlamentets og Rådets forordning om foranstaltninger vedrørende adgang til det åbne internet mv.

Producenter og sponsorer kan derfor efter vores opfattelse godt implementere overlays i brugergrænseflader, hvis forbrugerne selv kan initiere overlay’et ved fx at bruge søgefunktioner, navigationsmenuer, kanaloversigter mv.


Vores eksperter er klar til at rådgive dig og din virksomhed om konsekvenserne af implementeringen af ændringerne af AVMS-direktivet.

Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Jobbørs
Forretningsorienteret og engageret jurist til DRs internationale salgsafdeling
Jurister til sikring af forbrugernes interesser på fjernvarmeområdet
HR-juridisk specialist til Forhandling og Vilkår – Center for HR og Uddannelse
Databeskyttelsesjurist - hvor dit arbejde betyder noget for borgernes ret til privatliv
Annoncér dit stillingsopslag her
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Kommunalvalg: Hvordan er det nu med valgplakaterne?
Kommunalvalg: Hvordan er det nu med valgplakaterne?
I går
Offentlig ret, Øvrige, E-handel og markedsføring
Datingside idømt bøde for vildledning af forbrugere
Datingside idømt bøde for vildledning af forbrugere
13/10/2021
E-handel og markedsføring
Lovforslag om ændring af Markedsføringsloven
Lovforslag om ændring af Markedsføringsloven
09/09/2021
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden politianmelder Easy Park
Forbrugerombudsmanden politianmelder Easy Park
02/09/2021
E-handel og markedsføring, Øvrige
Ny standardmarkering af reklamer på sociale medier skal hjælpe forbrugerne
Ny standardmarkering af reklamer på sociale medier skal hjælpe forbrugerne
16/08/2021
E-handel og markedsføring
Må du bringe billeder af personer på sociale medier uden deres accept?
Må du bringe billeder af personer på sociale medier uden deres accept?
13/08/2021
Persondata, E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted