Den 1. oktober trådte et nyt forbrugerklagesystem i kraft. For forbrugere betyder det, at de skal kunne klage inden for stort set alle brancher, og for virksomheder betyder det, at de skal oplyse deres kunder om, hvilket klageorgan de kan gå til, hvis de har en klage.
Hvad betyder det for din virksomhed?
Som virksomhed skal man være opmærksom på at oplyse ens privatkunder om, hvor de kan gå hen med en klage, hvis der opstår et problem, som virksomheden og forbrugeren ikke kan løse sammen.
Desuden skal det pågældende klagenævns adresse og hjemmeside tydeligt fremgå af virksomhedens hjemmeside, ligesom kunden skal oplyses om dette ved fysisk henvendelse i butikken. Og slutteligt skal det, såfremt virksomheden anvender generelle aftalevilkår, fremgå heri.
Hvilket klageorgan man som virksomhed er tilknyttet, fremgår af en liste samlet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Eksempelvis skal bilforhandlere henvise forbrugere til Ankenævnet for Biler som behandler forbrugerklager ved køb af biler for over 10.000 kr. samt værksteds/serviceregninger over 1.500 kr., og bankinstitutter skal henvise deres privatkunder med klager til Pengeinstitutnævnet.
Konkurrence- og forbrugerstyrelsens fulde liste kan læses
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →