Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde den 29. september 2014 vejledningen ”Informationsaktiviteter i brancheforeninger”. Vejledningen beskriver helt generelt den konkurrenceretlige ramme for, hvad brancheforeninger må og ikke må, når de kommunikerer med deres medlemmer. Vejledningen skal ikke ses som en udtømmende beskrivelse af, hvornår brancheforeningers informa- tionsaktiviteter er lovlige henholdsvis ulovlige. Dette vil kræve en konkret – og som oftest kompleks - vurdering fra sag til sag. Gorrissen Federspiel har stor erfaring med at rådgive brancheforeninger i, hvordan de kommunikerer med deres medlemmer uden at overtræde konkurrenceloven.
Konsekvenserne af ulovlig informationsaktivitet
Som vejledningen angiver, kan brancheforeninger overtræde konkurrenceloven ved at kommunikere med deres medlemmer. Det kan have alvorlige konsekvenser for brancheforeninger, hvis de overtræder konkurrencereglerne. En brancheforening kan pålægges bødestraf, ligesom brancheforeningens ledende medarbejdere kan idømmes bødestraf og i grovere tilfælde fængselsstraf. Hertil kom- mer, at brancheforeningens medlemmer efter omstændighederne også kan gøres ansvarlige for det, som brancheforeningen gør på medlemmernes vegne.
Hvornår er informationsaktivitet et konkurrenceretligt problem?
Som vejledningen påpeger, er en af brancheforeningernes funktioner at vejlede deres medlemmer om brancherelevante forhold. Det kan være om alt fra ny lovgivning til ’best practice’ inden for den pågældende branche. Vejledningen anerkender også, at god information fra brancheforeninger til deres medlemmer kan forbedre medlemmernes effektivitet og dermed forbedre konkurrencen, hvilket konkurrenceloven naturligvis ikke skal gribe ind over for.
Omvendt angiver vejledningen, at brancheforeninger efter omstændighederne kan overtræde kon- kurrenceloven, hvis de stiller information til rådighed for medlemmerne om forhold, som vedrører en konkurrenceparameter, som eksempelvis priser, produktion, salg eller omkostninger. Vejlednin- gen angiver konkrete eksempler på, hvad der skal forstås ved de enkelte konkurrenceparametre som priser, produktion, salg og omkostninger. Uanset at vejledningen indeholder konkrete eksempler, vil det ikke desto mindre fra sag til sag skulle vurderes konkret, om den pågældende information lovligt kan udveksles.
Brancheforeninger repræsenterer som oftest uafhængige virksomheder, der tilmed er konkurrenter. Hvis en brancheforening udsender informationer om konkurrenceparametre, kan det påvirke med- lemmerne, når de skal fastlægge deres egne markedsstrategier, og det kan i sidste ende føre til, at medlemmerne koordinerer deres adfærd til skade for konkurrencen.
For at udgøre en overtrædelse af konkurrenceloven er det tilstrækkeligt, at informationsudvekslingen er egnet til at koordinere medlemmernes adfærd – at medlemmerne de facto ikke følger eksempelvis en anbefaling fra brancheforeningen, er uden betydning for at fastslå en overtrædel- se af konkurrenceloven.
Informationsaktiviteter i brancheforeninger kan antage mange forskellige former. Der kan eksem- pelvis være tale om, at en brancheforening udsender anbefalinger til sine medlemmer om et nær- mere bestemt forhold. Der kan også være tale om, at brancheforeningen indsamler oplysninger om de enkelte medlemmer for herefter at offentliggøre en ’best practice’ for branchen. Vejledningen har særligt fokus på den informationsaktivitet, der finder sted ved brancheforeningernes anbefalinger og vejledninger til medlemmerne, prognoser fra foreningerne, udveksling af medlemsoplysninger og statistikker samt branchefastsatte standarder og kalkulationsværkstøjer.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →