Brancheforeningen Nyhussektionens udveksling af salgsstatistikker var ikke brud på konkurrenceloven, fastslår en nylig vejledende udtalelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Udtalelse af den 5. marts 2015
I udtalelsen svarer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på en henvendelse fra Nyhussektionen, som siden 2003 har udsendt en kvartalsvis salgsstatistik til sine medlemmer. Salgsstatistikken indeholder oplysninger om, hvor mange nye huse, Nyhussektionens medlemmer har solgt i det foregående kvartal. Det primære formål med udvekslingen er, at medlemmerne kan sammenholde denne med statistikkerne fra Danmarks Statistik.
Udveksling af konkurrenceparametre kan fordreje konkurrencen
Hvis en brancheforening informerer om konkurrenceparametre (f.eks. priser og salg), kan der være en risiko for, at informationen kan fordreje konkurrencen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen henviste til sin "Vejledning om Informationsaktiviteter i brancheforeninger", som vi har beskrevet i artiklen "Informationsaktiviteter i brancheforeninger".
I afvejningen af, om en udvekling af information er lovlig, indgår fem elementer:
- Oplysningernes konkurrencefølsomme karakter
- Oplysningernes aktualitet og hyppighed i udveksling
- Oplysningernes deltaljeringsgrad
- Om oplysningerne er offentligt tilgængelige
- Markedsstrukturen for virksomhederne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen uddybede kort de enkelte kriterier og fandt konkret, at der ikke var tale om brud på konkurrenceloven ved udveksling af salgsstatistikker i Nyhussektionen. Styrelsen lagde vægt på (i) at oplysningerne blev håndteret af personer, som ikke var medlemsrepræsentanter, (ii) at de blev udsendt aggregeret, så ingen enkeltvirksomhed kunne genkendes og (iii) at medlemmernes markedsandel var ca. 20 % og at (iv) statistikken var så udetaljeret at den ikke indeholdt virksomhedsspecifikke eller produktionsspecifikke oplysninger.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →