Artikel
Ulovlig aftale om koordinering af abonnementspriser
Konkurrencerådet har ved afgørelse af 30. november 2016 fastslået, at tre udbydere af service på naturgasfyr, HMN Naturgas I/S, Gastech-Energi A/S og Kiertner ApS, sammen med brancheforeningen Debra-Energibranchen har indgået en aftale og/eller samordnet praksis om koordinering af abonnementspriser for service på naturgasfyr.
HMN Naturgas I/S (”HMN”) er Danmarks største naturgasselskab. HMN tilbyder ejere af naturgasfyr abonnementsordninger for service på naturgasfyr. HMN har ikke selv medarbejdere til at udføre servicen og anvender derfor underleverandører (servicepartnere) til at udføre service på naturgasfyrene, heriblandt virksomhederne Gastech-Energi A/S (”Gastech”) og Kiertner ApS (”Kiertner”). Gastech og Kiertner tilbyder også selv service af naturgasfyr til slutbrugere, og er derfor konkurrenter til HMN.
Debra-Energibranchen (”Debra”) er en brancheforening for leverandør- og servicevirksomheder inden for udstyrs- og servicemarkedet for olie-, gas- og biobrændselsbaserede energianlæg, samt varmepumper og solceller. En række af Debras medlemmer er servicepartnere til HMN, herunder Gastech og Kiertner.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtog den 19. marts 2014 en klage om en formodet prisaftale mellem HMN og virksomhedens servicepartnere. I maj 2015 gennemførte styrelsen herefter kontrolundersøgelser hos blandt andet HMN DEBRA, Gastech og Kiertner.
Materialet fra kontrolundersøgelserne viste, at HMN, Debra, Gastech og Kiertner havde forhandlet om indholdet af en ny standardunderleverandørkontrakt mellem HMN og den enkelte servicepartner. I forbindelse med forhandlingerne diskuterede og koordinerede parterne ifølge Konkurrencerådet HMNs abonnementspriser for service på naturgasfyr til slutbrugere samt HMNs servicepartneres priser for samme ydelse.
Som følge heraf fandt Konkurrencerådet, at HMN, Debra, Gastech og Kiertner overtrådte konkurrencelovens § 6 ved at have indgået en horisontal aftale og/eller samordnet praksis om koordinering af abonnementspriser for service på naturgas til slutbrugere.
Ifølge Konkurrencerådet viste materialet i sagen, at aftalen havde til formål at sikre, at servicepartnerne havde mulighed for at kunne hæve deres egne abonnementspriser, og en forudsætning herfor var, at HMN hævede sine abonnementspriser. Målsætningen var derfor ifølge Konkurrencerådet at mindske priskonkurrencen mellem serviceudbyderne i det horisontale forhold, hvilket ifølge konkurrencerådet understøttede, at aftalen havde til formål at begrænse konkurrencen.
Konkurrencerådet har blandt andet påbudt parterne straks at ophæve aftalen. Herudover har Konkurrencerådet vurderet, at sagen bør oversendes til anklagemyndigheden med henblik på strafferetlig forfølgning.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →