Udvidet fusionskontrol i Grønland
Inatsisartutlov nr. 8 af 19. november 2020 om ændring af Inatsisartutlov om konkurrence
Grønlands Landsting Inatsisartut har, med virkning fra den 1. januar 2021, vedtaget en ændring af tærsklen for, hvornår fusioner skal anmeldes til den grønlandske Forbruger- og Konkurrencestyrelse. Efter de gældende regler skal fusioner anmeldes i Grønland, hvis følgende to betingelser er opfyldt:
- De deltagende virksomheder har tilsammen en samlet årlig omsætning i Grønland på mindst 100 mio. kr.
- Mindst to af de deltagende virksomheder har hver især en samlet årlig omsætning i Grønland på mindst 50 mio. kr.
Det kræves således efter de gældende regler, at mindst to virksomheder, som deltager i en fusion, har en omsætning i Grønland på mindst 50 mio. kr. Dette ændres med den nye tærskel, som fra den 1. januar 2021 kræver, at der sker anmeldelse når følgende tre betingelser er opfyldt:
- De deltagende virksomheder har tilsammen en samlet årlig global omsætning på mindst 100 mio. kr.
- Mindst to af de deltagende virksomheder har hver især en årlig global omsætning på mindst 50 mio. kr.
- Mindst en af de deltagende virksomheder er beliggende i Grønland.
Det var oprindeligt foreslået, at tærsklerne skulle nedsættes fra 100 mio. kr. til 25 mio. kr. og fra 50 mio. kr. til 10 mio. kr., men forslaget blev ændret, så selve beløbene ikke sænkes, men grundlaget for omsætningen udvides fra et nationalt omsætningsbegreb til et globalt omsætningsbegreb. Ændringen indebærer, at såfremt virksomhederne i fusionen har en vis global omsætning, vil fusionen skulle anmeldes i Grønland, blot en virksomhed er "beliggende" i Grønland, uanset hvor meget af omsætningen der generes i Grønland.
Det er ikke i forarbejderne til loven klarlagt nærmere, hvornår en virksomhed anses for at være "beliggende" i Grønland. Det er dog angivet, at forslaget særligt skal sikre, at der foretages kontrol med fusioner mellem virksomheder, "der indhandler råvarer i Grønland med henblik på eksport." Det angives videre, at sådanne fusioner kan have stor virkning, særligt for udviklingen af markeder "for indhandling af fisk og skaldyr i Grønland, herunder den pris, som fiskerne får for deres fangst."
Loven indebærer også, at den eksisterende whistleblowerordning lovfæstes, og at whistlebloweren direkte i loven sikres fuld anonymitet, så der ikke kan opnås aktindsigt i whistleblowerens identitet. Med loven indføres der også mulighed for udstedelse af administrative bødeforlæg.
Læs Inatsisartutlov nr. 8 af 19. november 2020 om ændring af Inatsisartutlov om konkurrence.