Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Udkast til bekendtgørelse om miljøkrav til affaldshåndteringsvirksomhed i høring

Bech Bruun
20/03/2019
Udkast til bekendtgørelse om miljøkrav til affaldshåndteringsvirksomhed i høring
Bech Bruun logo
Miljøstyrelsen har den 19. februar 2019 sendt et udkast til bekendtgørelse om miljøkrav til affaldshåndteringsvirksomhed i høring. Formålet med den nye bekendtgørelse er, at lette virksomhedernes mulighed for at udbygge og omstille produktionen. Udkastet til bekendtgørelsen indebærer, at en række mindre miljøtunge virksomheder og aktiviteter fjernes fra bilag 2 til bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomheder (godkendelsesbekendtgørelsen), og vil således fremover ikke kræve en miljøgodkendelse.

Baggrunden for den nye bekendtgørelse er tidligere aftaler om vækstplaner, hvoraf det fremgår, at det skal være lettere for virksomheder at udbygge og omstille produktion. Hertil kommer, at Miljøstyrelsen har vurderet, at det vil være omkostningseffektivt at udarbejde generelle regler for affaldshåndteringsbranchen. Udkastet til en ny bekendtgørelse kan således karakteriseres som en branchebekendtgørelse for affaldshåndteringsvirksomheder. Dette betyder bl.a., at området vil blive reguleret på baggrund af generelle standarder i stedet for konkrete godkendelser. Standarderne tager udgangspunkt i de miljøkrav, som allerede findes i bekendtgørelse for standardvilkår i miljøgodkendelser.

Som nævnt overgår en række virksomhedstyper, herunder nyttiggørelse af jord, som er affald, i jordvolde, fra godkendelsesbekendtgørelsen til den nye bekendtgørelse. Fremover skal disse typer af virksomheder behandles efter den nye bekendtgørelse. Dette betyder, at der ikke længere skal søges om godkendelse i medfør af godkendelsesbekendtgørelsen, men derimod alene ske anmeldelse, når en sådan virksomhed vil etablere, ændre eller udvide sig. Bekendtgørelsen fastsætter også miljøkrav til indretning og driften af virksomheden.

Bekendtgørelsen vil ikke have betydning for allerede eksisterende miljøgodkendelser. Først når virksomheden enten udvider eller ændrer sig, eller kommunalbestyrelsen beslutter sig for at revurdere godkendelsen, vil virksomheden skulle anmeldes efter den nye bekendtgørelse.


Afslag, fravigelser og påbud


Såfremt en anmeldelse ikke opfylder de generelle regler i bekendtgørelsen, kan kommunalbestyrelsen give afslag. Det er dog muligt for kommunalbestyrelsen at fravige de generelle regler i bekendtgørelsen. Dette kan enten ske ved dispensation, supplering eller skærpelse af reglerne. Et afslag eller fravigelse har karakter af en forvaltningsretlig afgørelse, hvorfor kommunalbestyrelsen skal følge forvaltningslovens regler.

De supplerende krav kommer til udtryk, hvis der er atypiske forureningsforhold. I disse tilfælde er det ikke sikkert, at bekendtgørelsens krav er tilstrækkelige, hvorfor det er nødvendigt at stille supplerende krav. Hvis der er lokale forhold, som gør det nødvendigt at stille skærpede krav, har kommunalbestyrelsen hjemmel til det. Ydermere kan en virksomhed søge dispensation fra kravene i bekendtgørelsen i forbindelse med anmeldelse af etablering eller ændring. Dispensation skal herefter være udnyttet inden to år, hvis dette ikke er tilfældet, bortfalder dispensation i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 78 a.

Selvom de virksomheder, som bliver omfattet af den nye bekendtgørelse, ikke længere omfattes af godkendelsesbekendtgørelsen, kan kommunalbestyrelsen stadig meddele påbud i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 42. Det er således stadig muligt efterfølgende at skærpe den regulering, der er foretaget i medfør af den nye bekendtgørelses regler.


Omfattet af godkendelsesbekendtgørelsen


Hvis en virksomhedstype er omfattet af godkendelsesbekendtgørelsen, men også foretager affaldshåndteringsaktiviteter, skal godkendelsesmyndigheden fastsætte vilkår, som minimum svarer til bekendtgørelsens krav dog med undtagelse af støjgrænseværdier.


VVM-reglerne


VVM-reglerne kan være til hinder for effektivisering. Mange af de virksomheder, som søger anmeldelse om etablering eller ændring i vidt omfang, vil være omfattet af et krav om screeningspligt i hen-hold til reglerne om miljøvurdering af projekter (VVM). Dette er der taget højde for i reglerne i bekendtgørelsen. En virksomhed kan derfor ikke anmelde en ændring eller etablering, før det er afgjort, om ændringen eller etableringen er VVM-pligtig eller ej. Hvis der er VVM-pligt skal tilladelsen foreligge før anmeldelsen.


Bech-Bruuns kommentar


Det erklærede formål med bekendtgørelsen er at opnå byrdelettelser ved at reducere sagsbehandlingstiden for virksomhederne. Det kan være svært at vurdere, hvorvidt denne bekendtgørelse når dette mål.

At der ikke længere gælder et krav om en miljøgodkendelse, men derimod ”kun” et krav om anmeldelse efter bekendtgørelsen vil af virksomhederne opfattes som værende positivt. Det må imidlertid bemærkes, at i betragtning af, at der er tale om mindre miljøtunge virksomheder, var der ikke tale om virksomheder og aktiviteter, hvor processen for opnåelse af en miljøgodkendelse i forvejen var voldsomt kompleks. Der er dog på papiret tale om en effektivisering. Den effektivisering, som bekendtgørelsen potentielt indebærer, skal ses i lyset af, at forud for en anmeldelse efter bekendtgørelsen skal forhold vedrørende reglerne om miljøvurdering af projekter (VVM) være afklaret. Der skal således enten været truffet en screeningsafgørelse, der konkluderer, at projektet ikke er VVM-pligtigt, eller der skal være gennemført en VVM-proces med udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport og efterfølgende udstedelse af VVM-tilladelse, før der kan ske anmeldelse efter bekendtgørelsens regler.

 

 

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Miljøskadelovens anvendelse i Nordic Waste-sagen
Miljøskadelovens anvendelse i Nordic Waste-sagen
18/01/2024
Miljøret
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
18/01/2024
Miljøret, Transportret, Skatte- og afgiftsret
Energiparker – En ny brik i Danmarks grønne omstilling?
Energiparker – En ny brik i Danmarks grønne omstilling?
24/01/2024
Miljøret, Energi og forsyning
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
01/03/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Offentlig ret
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
08/04/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise
Opsigtsvækkende dom fra EMD pålægger stater et menneskeretligt ansvar for klimaforandringer
Opsigtsvækkende dom fra EMD pålægger stater et menneskeretligt ansvar for klimaforandringer
12/04/2024
Miljøret, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted