Swedish Match idømt en bøde på SEK 38 millioner for misbrug af dominerende stilling
Swedish Match, der blandt andet producerer snustobak, er blevet idømt en bøde på SEK 38 millioner for overtrædelse af den svenske konkurrencelov. Ifølge den svenske Patent- og Markedsdomstol har Swedish Match misbrugt sin dominerende stilling ved at kræve, at deres konkurrenters etiketter skulle følge bestemte mål, når de blev opbevaret i Swedish Matchs snuskøleskabe hos forhandlere.
Swedish Match er en svensk industrikoncern, der blandt andet producerer snustobak. Swedish Match sælger snusprodukter fra egne snuskøleskabe stående hos forhandlere. I disse køleskabe bliver Swedish Matchs konkurrenters snustobak ligeledes opbevaret.
I perioden fra juni 2012 til maj 2013 indførte Swedish Match et etikettesystem, der betød, at deres konkurrenters etiketter skulle have et bestemt mål, for at deres produkter kunne blive solgt i Swedish Matchs snuskøleskabe. Såfremt konkurrenterne ikke fulgte Swedish Matchs etikettemål, blev etiketterne erstattet med en generisk gråhvid etikette, som Swedish Match selv havde produceret.
Den svenske Patent- og Markedsføringsdomstol fandt, at Swedish Match havde misbrugt sin dominerende stilling på markedet for salg af snus til forhandlere i Sverige. Der blev i denne sammenhæng lagt særligt vægt på, at etiketterne i snuskøleskabene udgjorde et væsentligt markedsføringsmiddel for Swedish Matchs konkurrenter. Dette skyldtes navnlig, at der kun eksisterede få lovlige muligheder for reklame og markedsføring af snus. Domstolen fandt endvidere, at Swedish Match havde indført etikettekravene med et konkurrencebegrænsende formål for øje.
Swedish Match blev på denne baggrund dømt til at betale en bøde på SEK 38 millioner.