Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Støtte til landbrugsaktiviteter lå inden for kommunalfuldmagtens grænser

Horten
10/02/2016
Støtte til landbrugsaktiviteter lå inden for kommunalfuldmagtens grænser





En forenings fremleje af jord, som var lejet af en kommune, var ikke indirekte kommunal støtte. Kommunen kunne lovligt støtte foreningens aktiviteter og dermed var det heller ikke i strid med kommunalfuldmagten, at foreningen havde brugsret til kommunens bygninger. Det vurderer Statsforvaltningen.






Frederikshavn kommune havde indgået en aftale med Foreningen Knivholt Hovedgaard om leje af landbrugspligtig jord med henblik på landbrugsdrift samt brug af et kommunalt ejet bygningskompleks til varetagelse af foreningens formål.

Ifølge foreningens vedtægter var foreningens formål bl.a. at vedligeholde og indrette bygningerne og området med henblik på kulturelle og turistmæssige aktiviteter samt fremme børn og unges forståelse for sammenhængen mellem natur, miljø og landbrug. Foreningen blev finansieret gennem kontingenter. Et eventuelt overskud blev brugt til at møde et eventuelt underskud i efterfølgende år og i øvrigt til foreningens formål.

Brugeraftalen mellem kommunen og foreningen om brug af bygningskomplekset og udenomsarealerne fastslog, at foreningen kun måtte benytte ejendommen til arrangementer som musik, teater, dyrskue, kurser mv. Det fulgte endvidere af aftalen, at den daglige drift af ejendommen og dens friarealer vederlagsfrit skulle overlades til foreningen. Der var imidlertid knyttet en række betingelser til denne brug – eksempelvis havde foreningen en pligt til at vedligeholde bygningerne og friarealer, som kommunen dog ydede et årligt renovationstilskud til, ligesom områdets friarealer skulle være offentligt tilgængelige.


KLAGE FRA BORGER


En borger mente, at kommunens aftale med foreningen om leje af landbrugsjord og om brugsret til kommunens bygninger var i strid med kommunalfuldmagten. Aftalen medførte nemlig, at foreningen ville modtage betydelige kommunale midler som direkte driftstilskud og ville kunne råde vederlagsfrit over et kommunalt ejet bygningskompleks, ligesom foreningen havde personale på kommunens lønningsliste, der direkte og indirekte arbejdede for foreningen.


STØTTE VAR IKKE I STRID MED KOMMUNALFULDMAGTENS REGLER


Statsforvaltningen vurderede på grundlag af foreningens vedtægter, at foreningen ikke varetog erhvervsøkonomiske formål, hvorfor kommunens støtte til foreningen ikke var i strid med kommunalfuldmagtens regler.

Da kommunen lovligt kunne støtte foreningens aktiviteter, kunne det forhold, at kommunen stillede lokaler til rådighed for foreningen heller ikke anses som ulovlig støtte til foreningen.

Statsforvaltningen kunne ikke fastslå, om de betingelser, der var knyttet til brugen af bygninger og udenomsarealer udgjorde en modydelse, som svarede til værdien af kommunens bidrag til foreningen. Da der imidlertid var tale om bidrag til aktiviteter, som kommunen lovligt kunne støtte, var det ikke i strid med kommunalfuldmagtsreglerne.


KOMMUNEN HAVDE HANDLET KORREKT


Statsforvaltning bemærkede også, at deling af udgiften mellem kommunen og foreningen til bestyreren af ejendommen ikke kunne anses som støtte til foreningen, da udgiften blev delt på grundlag af omfanget af bestyrerens arbejde for henholdsvis kommunen og foreningen.

Endvidere vurderede Statsforvaltningen, at der ikke var grund til at antage, at kommunens udlejning af landbrugsjord til foreningen og foreningens fremleje af jorden til et græsningslaug ikke var sket på markedsvilkår. Statsforvaltningen henviste til, at udlejning af jord var sket på samme vilkår, som når kommunen i øvrigt udlejede landbrugsjord.

Statsforvaltningen lagde i øvrigt vægt på, at kommunen var repræsenteret i foreningens ledelse og skulle godkende foreningens regnskab, hvorved kommunen havde indsigt i foreningens aktiviteter.

Statsforvaltningen fandt ikke grund til at antage, at kommunens dispositioner i sagen ikke havde været økonomisk forsvarlige.









 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye rammevilkår skal fremme VE-anlæg på land
Nye rammevilkår skal fremme VE-anlæg på land
02/01/2024
Energi og forsyning, Offentlig ret
Kan kommuner yde anlægsstøtte til private aktører, der varetager både kommunale og ikke-kommunale opgaver?
Kan kommuner yde anlægsstøtte til private aktører, der varetager både kommunale og ikke-kommunale opgaver?
11/01/2024
Stats- og forvaltningsret, Offentlig ret
Arealudviklingsselskaber - husk fusionskontrolreglerne
Arealudviklingsselskaber - husk fusionskontrolreglerne
05/02/2024
Konkurrenceret, Fast ejendom og entreprise, Offentlig ret
Kommune frifindes for ansvar i opsigtsvækkende og medieomtalt sag om én mors mishandling af egne børn
Kommune frifindes for ansvar i opsigtsvækkende og medieomtalt sag om én mors mishandling af egne børn
09/02/2024
Offentlig ret, Stats- og forvaltningsret
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
01/03/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Offentlig ret
Hvad har cybersikkerhed med offentlige kontrakter at gøre – NIS2 i et udbudsretligt lys
Hvad har cybersikkerhed med offentlige kontrakter at gøre – NIS2 i et udbudsretligt lys
26/04/2024
Udbud, Offentlig ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted