Artikel
Søtransportører ansvarlige for skader på gods
Foruden at være ansvarlige for skader på og bortkomst af trailere under transport, var to transportører ansvarlige for, at forsikringsselskabet ikke ville dække tabet. Det var Sø- og Handelsrettens dom over to transportører, der skulle fragte 30 trailere fra Danmark til Venezuela.
Sagen kort
En dansk virksomhed havde solgt 30 trailere, som skulle transporteres til køberen i Venezuela. Virksomheden, som havde påtaget sig at arrangere transporten og tegne godsforsikringen, overdrog opgaverne til en skandinavisk kontraherende fragtfører. Da der var tale om en kombineret transport bestående af vej- og søtransport, viderekontraherede virksomheden søtransporten fra Hamborg til Venezuela til en udførende hollandsk søtransportør.
Af bookingen til søtransporten fremgik det, at trailerne kunne transporteres på dæk. Under sørejsen kom skibet ud i hårdt vejr i Nordatlanten, hvilket medførte, at en del af trailerne faldt over bord, mens de resterende blev beskadiget.
Forsikringsaftalen
Forsikringsgiveren anførte, at trailerne skulle transporteres under dæk og ikke over dæk, da forsikring af stykgods som dækslast kræver, at der forligger en særlig aftale herom.
Forsikringsgiveren var aldrig blevet informeret om, at trailerne ville blive transporteret som dækslast, og forsikringstilbuddet havde været på andre begrænsede vilkår, hvis det havde været tilfældet.
Sø- og Handelsrettens begrundelse
Retten fandt, at der var tale om en klassisk stykgodstransport med dæklast, og at transportøransvaret omfattede begge transportører. For at disse kunne opnå ansvarsfrihed for skaderne under søtransporten på grund af dårligt vej, skulle vejret være hårdere end det, der i almindelighed kan forventes. Retten fandt, at vejret ikke kunne anses for ekstraordinært dårligt, og at understøtningen af trailerne samtidig var utilstrækkelig. Som følge heraf blev transportørerne ansvarlige for skaderne på trailerne.
Ansvar for forsikringstegningen
Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt forsikringen omfattede skader på dækslast, fandt retten, at den skandinaviske, kontraherende transportør havde accepteret forsikringstilbuddet. Heraf fremgik det, at trailerne skulle transporteres under dæk. Modsat fremgik det ikke af transportørens konnossementer, at godset ville blive transporteret på dæk.
Efter bevisførelsen lagde retten til grund, at forsikringsgiveren ikke ville have tegnet forsikringen, hvis der var tale om dækslast. Da det påhvilede transportøren at tegne forsikringen og at give korrekte oplysninger om transporten, som var kendt for ham, blev transportøren også fundet ansvarlig for tabene som følge af den manglende dækning.
Bech-Bruuns kommentarer
Dommen stadfæster det allerede anerkendte princip, at der skal meget hårdt og uforudsigeligt vejr til, før en transportør kan opnå ansvarsfrihed som følge af dårlige vejrforhold.
Herudover skal en transportør, der har ansvaret for at tegne godsforsikringen sikre sig, at alle oplysninger til brug for transporten er korrekte, og at transportens udførelse sker i henhold til forsikringsaftalen.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →