Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Skelsættende afgørelse om konsekvenser af miljømålsætning i statslige vandplaner

Bech-Bruun
07/01/2016
Skelsættende afgørelse om konsekvenser af miljømålsætning i statslige vandplaner
Miljømål i ét vandløb hindrede rørlægning af et andet ikke-miljømålsat vandløb. I en sag om rørlægning af vandløb fik grundejeren afslag på rørlægning af et mindre vandløb, fordi det ”ikke kunne afvises”, at rørlægningen ville indebære risiko for, at et større vandløb ikke kunne nå miljømål om god økologisk tilstand. Det mindre vandløb var ikke udpeget i den statslige vandplan, men ledte til det større vandløb, som var udpeget og målsat. Natur- og Miljøklagenævnets begrundelse hviler på EU-Domstolens dom i Bremen-sagen (C-461/13).


Sagen kort
En grundejer havde søgt om tilladelse til at rørlægge et privat vandløb, der løb til en større bæk, Rettrup Bæk. Af disse er kun Rettrup Bæk udpeget som vandforekomst i en vandplan og har derfor et miljømål for ”god økologisk tilstand”. Kommunen meddelte afslag på rørlægning, da kommunen bl.a. vurderede, at projektet ville forringe vandøkosystemet og forurene den tilstødende Rettrup Bæk. Grundejeren påklagede kommunens afgørelse til Natur- og Miljøklagenævnet.

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse
Et enigt nævn, som var sat med samtlige 10 medlemmer, stadfæstede kommunens afgørelse. Nævnet henviste ved sin afgørelse til EU-Domstolens dom i sag C-461/13 og hæftede sig ved, at EU-Domstolen i denne sag udtalte, at enkeltprojekter om for eksempel rørlægning af vandløb skal nægtes godkendelse, ”(…) hvis dette kan medføre en forringelse af tilstanden for et overfladevandområde, eller når det indebærer en risiko for, at der ikke opnås god tilstand for overfladevand”.

Nævnet bemærkede herefter, at Rettrup Bæk var belastet af bl.a. ferrojern, at nogle videnskabelige undersøgelser (fra 1998) havde vist, at smådyrsfaunaen påvirkes negativt ved ferrojernkoncentrationer over 0,2 mg/l, og at  konkrete målinger havde vist højere koncentration af ferrojern end 0,2 mg/l i Rettrup Bæk opstrøms udløbet fra det mindre vandløb i Rettrup Bæk – det mindre vandløb, der ønskedes rørlagt.

På den baggrund stadfæstede nævnet kommunens afslag. Nævnet lagde herved vægt på, at det ”ikke kunne afvises”, at rørlægningen af tilløbet til Rettrup Bæk ville indebære en risiko for, at der ikke opnås god økologisk tilstand for Rettrup Bæk.

Nævnet bemærkede supplerende, at klager selv kan tage yderligere prøver af ferrojernindholdet i Rettrup Bæk og tilløbet, og at kommunen kan godkende rørlægningen, hvis kommunen på baggrund af disse prøver vurderer, at ferrojernindholdet er og forbliver mindre end 0,2 mg/l efter en rørlægning.

Perspektiver på afgørelsen
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse illustrerer, at konkrete miljømål kan udgøre begrænsning for konkrete projekter, selv hvis projektet ikke gennemføres i det område, miljømålet er fastsat for.

Nævnets afgørelse bygger dermed på EU-Domstolens principielle udtalelser i den præjudicielle dom i Bremen-sagen (læs mere om Bremen-dommen her).

Nævnets afgørelse indvarsler, at miljømål fastsat efter vandrammedirektivet fremadrettet får en meget markant betydning for den konkrete vurdering af, om et enkelt projekt kan tillades af myndighederne.

Dette er et nyt forhold for miljømyndighederne at skulle vurdere og rejser bl.a. spørgsmålet om, hvordan man skal indregne effekten af et konkret projekt (nr. 1), som tillades, når det på et senere tidspunkt skal vurderes, om et andet konkret projekt (nr. 2) forringer et vandområdes tilstand eller risikerer at hindre målopfyldelse – eventuelt inden projekt nr. 1 er gennemført. Hvordan dette og en række andre spørgsmål skal løses, afhænger af kommende administrativ praksis og retspraksis på området.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
01/03/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Offentlig ret
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
08/04/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise
Opsigtsvækkende dom fra EMD pålægger stater et menneskeretligt ansvar for klimaforandringer
Opsigtsvækkende dom fra EMD pålægger stater et menneskeretligt ansvar for klimaforandringer
12/04/2024
Miljøret, EU-ret
Direktiv om virksomheders due diligence endeligt vedtaget
Direktiv om virksomheders due diligence endeligt vedtaget
02/05/2024
EU-ret, Compliance, Miljøret
EU-Rådet vedtager forordning om naturgenopretning
EU-Rådet vedtager forordning om naturgenopretning
04/07/2024
EU-ret, Miljøret
Det Digitale Produktpas
Det Digitale Produktpas
01/10/2024
Miljøret, EU-ret, Compliance
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted