Artikel
Sådan håndhæves skibsfartens nye svovlkrav
Fra den 1. januar 2015 må skibe kun udlede 0,1 procent svovl, når de sejler i de særlige miljøzoner i Nordeuropa og Nordamerika. USA er klar med effektive inspektioner og store bøder, mens EU’s retningslinjer er mere uklare.
Årsskiftet medførte en pligt for rederier, der sejler i Nord- og Østersøen, den Engelske kanal og Nordamerika, til at nedsætte svovludledningen med 90 procent. Konkret betyder kravene, at skibe, der sejler i miljøzonerne, ikke må udlede mere end 0,1 procent svovl.
Dansk skibsfart og andre aktører har givet udtryk for, at de nye krav vil blive opfyldt. Det er dog en udfordring, at udgifterne til overholdelse ved brug af miljøvenligt brændstof eller scrubbere er betydelig.
For at undgå en skævvridning af konkurrencen skal håndhævelsen af de nye regler sikres i hele EU. EU har derfor forpligtet alle medlemsstater til årligt at kontrollere 10 procent af alle skibe, der anløber deres havne. Udover at kontrollere skibenes svovludledning skal myndighederne også inspicere skibenes logbøger og bunker delivery notes. Fra 2016 øges denne kontrol, og medlemsstaterne forpligtes til at foretage olieprøver fra skibene.
Sniffere og droner
Danmark har allerede undersøgt, hvordan man sikrer en effektiv kontrol, udover kontrollen i havnene. Miljøministeriet har sendt kontrollen i udbud, og den ventes klar i slutningen af første kvartal.
Bud på overvågningsudstyr skal indeholde anvendelse af såkaldte sniffere på Storebæltsbroen, som kan opfange, om skibene udleder for meget svovl og flyvende droner, som kan måle røgen. Disse initiativer vil sikre håndhævelse af de nye svovlkrav og give dokumentation til brug for relevante myndigheder og vurdering af bødestørrelser.
Konsekvente amerikanere
I USA er man hurtigere til at etablere kontrollen.
The Environmental Protection Agency, som er USA's pendant til Miljøstyrelsen, udstedte den 15. januar 2015 retningslinjer for de amerikanske myndigheders håndhævelse af de nye svovlkrav. Retningslinjerne indeholder vejledninger for bedømmelsen af overtrædelser af lovgivningen og procedurer for myndighedernes overvågning heraf.
Konkret får den amerikanske kystvagt til opgave at udføre en koordineret indsats for at sikre effektive inspektioner af skibe og deres svovludledning. Overvågningen vil være betydelig og sikre efterforskninger, der vil kunne lede til store bøder for rederier, der ikke overholder kravene. Udgangspunktet bliver, at myndighederne kan udstede bøder på op til 25.000 USD per overtrædelse per dag.
Selve størrelsen på bøden kommer dog til at bestå af en konkret vurdering indeholdende flere hensyn, for eksempel sagens omstændigheder, overtrædelsens omfang og tidligere overtrædelser. For at sikre en passende økonomisk sanktion vil myndighederne også se på skyld- og uagtsomhedsgraden hos rederiet, samarbejdsvillighed og evnen til at betale.
Med den øgede overvågning og de strenge økonomiske sanktioner for manglende overholdelse af svovlkravene forventer de amerikanske myndigheder, at rederierne hurtigt vil sørge for at indføre procedurer for at opfylde de nye krav.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →