Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Sådan bliver mediation en del af klageløsningen

Dansk Erhverv
10/10/2015
Sådan bliver mediation en del af klageløsningen


Med det nye forbrugerklagesystem, der trådte i kraft den 1. oktober, bliver mediation en fast del af behandlingen af alle klagesager. Center for Klageløsning under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, skal stå for den praktiske håndtering af mediationen.

Konkretisering af klagen
Når Center for Klageløsning modtager en klage fra en forbruger vil de i første omgang undersøge, om klagen er tilstrækkelig klar – erfaringen er nemlig, at klagen ofte er så uklart formuleret, at den er svær at forholde sig til. I de tilfælde vil Center for Klageløsning hjælpe forbrugeren med at konkretisere klagen. Når dette er gjort vil de opfordre forbrugeren til igen at henvende sig til butikken for at se, om parterne på baggrund af den konkretiserede klage kan nå frem til en løsning.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens erfaringer fra test med det nye system viser, at det er lettere for parterne at nå frem til en løsning, når det klart fremgår, hvad der klages over, og hvordan forbrugeren selv forestiller sig, at tvisten kan løses.

Samtaler med begge parter
Hvis det fortsat lykkes parterne selv at finde frem til en løsning, vil medarbejderne i Center for Klageløsning tale med både forbrugeren og den erhvervsdrivende og se, om de sammen med parterne kan finde frem til en løsning på tvisten. Der kan både være tale om at pege på løsninger, som parterne allerede har drøftet, men også at pege på løsninger, som parterne måske ikke selv har tænkt på.

Udover at pege på løsningsmuligheder vil Center for Klageløsning også informere begge parter om regler og praksis på området uden, at der er tale om, at de tager stilling i den konkrete tvist. Målet er ikke nødvendigvis at finde frem til den juridisk mest korrekte løsning, men at finde frem til den løsning, som begge parter kan leve med.

Ingen sagkyndige undersøgelser
Da mediationen ikke er en tilbundsgående juridisk behandling af sagen, bliver der heller ikke foretaget sagkyndige undersøgelser i forbindelse med mediationen. Hvis det er vigtigt for din virksomhed at få en juridisk behandling af sagen – og herunder eventuelt en sagkyndig vurdering – er det helt i orden at sige, at I ikke er interesserede i at afslutte sagen med en mindelig løsning.

Er du tvivl om mediationen?
Hvis din virksomhed får en mediationssag og du er i tvivl om hvordan du skal agere i processen er du velkommen til at kontakte Dansk Erhvervs forbrugerjurister.

Du kan læse mere om det nye forbrugerklagesystem på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside her.








 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Fødevaresektoren i fokus: Nyeste udviklinger på UTP-området
Fødevaresektoren i fokus: Nyeste udviklinger på UTP-området
03/01/2025
Konkurrenceret, Øvrige, EU-ret
Anpartsselskaber får nye finansieringsmuligheder og lavere kapitalkrav
Anpartsselskaber får nye finansieringsmuligheder og lavere kapitalkrav
07/01/2025
Selskabsret, Øvrige
Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?
Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?
22/01/2025
EU-ret, Immaterialret, Øvrige, E-handel og markedsføring
Intern dokumentation var tilstrækkelig
Intern dokumentation var tilstrækkelig
22/01/2025
Transportret, Forsikring og erstatning, Øvrige
KLM politianmeldt for vildledende markedsføring om bæredygtighed
KLM politianmeldt for vildledende markedsføring om bæredygtighed
30/01/2025
E-handel og markedsføring, Øvrige
Vidste du, at tatovører under særlige omstændigheder kan opnå momsfritagelse?
Vidste du, at tatovører under særlige omstændigheder kan opnå momsfritagelse?
07/02/2025
Skatte- og afgiftsret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted