České dráhy er et jernbaneselskab ejet af den tjekkiske stat, som blandt andet kører på ruten mellem Prag og Ostrava.
Kommissionen traf den 18. april 2018 en afgørelse om at gennemføre en kontrolundersøgelse af České dráhy. Kontrolundersøgelsen var baseret på en formodning, om at jernbaneselskabet havde overtrådt TEUF artikel 102 ved blandt andet at udøve predatory pricing på ruten mellem Prag og Ostrava. Kommissionens kontrolundersøgelse var ikke begrænset til forholdet vedrørende predatory pricing, ligesom den ikke var begrænset til ruten mellem Prag og Ostrava. Kontrolundersøgelsen blev gennemført fra den 26. til den 29. april 2016.
České dráhy stævnede herefter Kommissionen ved EU-Domstolen, hvor Retten tog stilling til selskabets påstand om annullation af Kommissionens afgørelse. České dráhy fremførte blandt andet et anbringende om, at der ikke forelå tilstrækkeligt tungtvejende indicier til at gennemføre kontrolundersøgelsen.
Rettens dom
Retten udtalte først, at sagen var et spørgsmål om, hvorvidt Kommissionen havde tilstrækkeligt tungtvejende indicier til at begrunde sin formodning om en overtrædelse af konkurrencereglerne. Kontrolundersøgelsens genstand skulle dernæst være afgrænset til det forhold, som Kommissionens begrundende mistanke relaterede sig til.
Retten afgjorde, at Kommissionen havde indicier til at begrunde en mistanke om, at České dráhy havde udøvet predatory pricing på ruten mellem Prag og Ostrava. Kommissionen havde til gengæld ikke tilstrækkelige indicier til at begrunde en formodning om andre former for misbrug af dominerende stilling eller predatory pricing på andre ruter end Prag-Ostrava. Retten ophævede derefter delvist Kommissionens afgørelse med den følge, at Kommissionen ikke kunne benytte beviser, der omhandlede andre former for misbrug end predatory pricing eller relaterede sig til andre strækninger end Prag-Ostrava.
Det er værd at bemærke, at dommen forhindrer Kommissionen i at benytte én begrundet formodning for overtrædelse af konkurrenceretten til at fiske efter andre potentielle overtrædelser ved kontrolundersøgelser hos virksomheder. Hvis Kommissionen kommer i besiddelse af et bevis via en kontrolundersøgelse, som både kan bruges som indicium for den begrundede formodning sagen angår, men som også er et indicium for andre overtrædelser, vil beviset dog kunne benyttes som grundlag for at starte en ny kontrolundersøgelse med disse nye overtrædelser som genstand for undersøgelsen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i Danmark gennemfører også løbende uanmeldte kontrolundersøgelser, og også her er det vigtigt, at de undersøgte virksomheder er opmærksomme på, at styrelsen ikke inddrager oplysninger i sagen, der falder uden for styrelsens formål med kontrolundersøgelsen. Styrelsen medtager ved deres undersøgelser ofte et meget omfattende materiale – og dermed også materiale, der ikke er relevant for sagen. Det er væsentligt, at virksomheder i forlængelse heraf påtaler, at styrelsen ikke har adgang til at behandle den betydelige mængde af data, men derimod skal henholde sig til det data, som konkret vedrører det undersøgte forhold.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →